Trendspaning: Datadriven marknadsföring

By 1 juni, 2020juni 22nd, 2020Byskolan

Rosanna Nordrup, projektledare och digital strateg har identifierat tre digitala trender som vi ska fortsätta ha ett öga på framöver. Den första handlar om datadriven marknadsföring.

Målgruppsanalysen blir allt mer detaljerad

Vi har aldrig haft bättre möjligheter att verkligen lära känna våra målgrupper, förstå deras drivkrafter och anpassa våra budskap och erbjudanden efter dem. Det är lätt att utgå ifrån gissningar och förutfattade meningar – men verkligt framgångsrik marknadsföring bygger på kännedom om mottagaren av budskapet. Ett bra exempel är hudvårdsföretaget Olay Skin Care som använde data från Google och YouTube för att lära känna sin målgrupp bättre. Vad tror du att de var intresserade av? Jo, amerikansk fotboll och skräckfilm. Stod det högst upp bland dina spontana gissningar? Inte mina. Med denna insikt skapade Olay den framgångsrika reklamkampanjen “Killer Skin” med skådespelaren och skräckfilmslegendaren Sarah Michelle Gellar som frontfigur. Det blev en reklamfilm med både humor och skräckfilmsreferenser som visades på Super Bowl 2019.

Anpassat innehåll

Vi fortsätter att anpassa innehållet efter målgruppen, eller snarare individens beteenden och intressen. En anpassad videoannons får 3 gånger så mycket uppmärksamhet som en generell videoannons. Ett exempel är Abreva, en salva mot munsår, som gjorde 119 versioner av sin reklam med anpassad copy beroende på vad YouTube-användaren tittade på för videor. Allt för att budskapet skulle kännas relevant för mottagaren just där och då.

Automatisering och AI

2020 verkar också bli året då även mindre företag anammar bland annat chatrobotar och produktrekommendationer med hjälp av AI. Du kan exempelvis få klädrekommendationer utifrån din kroppsform och uppfattning om tidigare köpa varor, använda fotosök för att hitta passande accessoarer, prata med AI-kundtjänst för att få hjälp även efter kontorstider. Möjligheterna är många, och vi står verkligen bara i början av utvecklingen. En intressant fråga att ställa sig är hur Corona-krisen och våra allt mer digitala liv kan komma att skynda på eller förändra den här utvecklingen.

Här hittar du Del 2: Röstsök och Del 3: User Generated Content i Rosannas spaning om digitala trender.