Trendspaning: Mima sig till kundernas hjärtan?

By 12 maj, 2020juni 22nd, 2020Byskolan

Världens snabbaste växande sociala medie-app är TikTok, men den är fortfarande förvånansvärt outnyttjad som marknadsföringskanal. Byns copywriter Erik Wallsten trendspanar.

Iza och Elle – låter det bekant? Theoz? Nathalie Danielsson?

Inte? Ok, boomer.

Alla är svenska världskändisar, med mellan två och fem miljoner följare på TikTok – världens just nu snabbast växande sociala medie-app.

Sen Musical.ly köptes av kinesiska TikTok för ett par år sedan har den utvecklats från att vara en utdöende mimningsapp för småkids till att bli det kanske vanligaste kommunikationsmedlet för kids i alla åldrar, med 600 miljoner användare över hela världen, full av dans, humor, vlogginlägg, utmaningar och allmän bekräftelse.

Det är lätt att se fördelar med kanalen:

  • Du når en nischad målgrupp (en majoritet av användarna är kvinnor/flickor under 25)
  • Videofokuset gör att publiken stannar länge
  • Mycket av innehållet är interaktivt, vilket får publiken att minnas det de ser
  • Enskilt bra innehåll kan nå ut brett, oavsett antal följare

Så varför pratar vi fortfarande nästan bara om Facebook och Instagram? Här är några skäl:

  • TikTok-logiken är extremt trendkänslig och kräver aktivt deltagande
  • Det finns, på goda grunder, spärrar mot reklam riktad till barn
  • Det är jämförelsevis dyrt att annonsera hos TikTok

 

För sponsrade annonser kommer det nog vara andra sociala medier som är förstahandsvalet ett bra tag till. Inte minst eftersom den som har ett kreativt sinne kan nå väldigt långt utan att betala något.

De varumärken som sysslar med musik eller redan har en given plats i Generation Z:s hjärtan finns förstås redan på TikTok. Under våren har även några svenska företag kommit igång, inte minst med hjälp av befintliga affischnamn.

TikToks betydelse kommer att fortsätta växa, och jag ser tre tydliga sätt att jobba med plattformen:

  1. Skapa en egen kanal för ditt varumärke. Om du fattar TikToks unika form och ton, och mäktar med att vara tillräckligt kreativ, finns stor chans att göra innehåll som når ut till många.
  2. Anlita influencers. Det finns som sagt TikTokers med väldigt många följare.
  3. För research. Det går att hitta mycket inspiration kring vad målgruppen gillar utan att själv vara aktiv.