Trendspaning: Röstsök

By 1 augusti, 2019juni 22nd, 2020Byskolan

Röstsök? En fluga som inte kommer slå igenom i Sverige eller en trend som snart kommer spela en stor roll för hur vi sökmotoroptimerar? Rosanna Nordrup, projektledare och digital strateg på Byn har kollat in trenden och ger tips om vad vi behöver tänka på i arbetet framöver.

Röstsök är en funktion som låter användare söka efter information med hjälp av rösten istället för att behöva skriva sina sökningar i sökrutan. Det kan ske på flera olika sätt: via mobilen, via en smart enhet som Google Home eller via din dator.

Röstsök är redan stort i den engelskspråkiga världen och förväntas växa stort i Sverige under 2020. Det finns delade meningar om genomslagskraften – men enligt Google kommer 50% av alla sökningar på internet (globalt) år 2020 att göras genom röstsök. 30% av alla sökningar kommer att ske via en enhet utan skärm. För att förstå vad det innebär för oss som jobbar med marknadsföring och våra kunder, måste vi förstå skillnaden mellan röstsök och webbsök. Röstsök bygger på konversationer, vilket innebär att vi kommer att gå från korta sökord till långa sökfraser. I röstsök ställer du en rak fråga och förväntar dig ett så nära korrekt svar som möjligt.

Går trenden som Google förutspår innebär det alltså att vi måste optimera våra webbar för röstsök. Genom att besvara dessa två frågor, och optimera utifrån dem, kan vi komma en bit på vägen:

  1. Hur pratar folk egentligen?
  2. Vilka frågor vill vi ge svar på?

Här hittar du Del 1: Datadriven marknadsföring  och Del 3: User Generated Content  i Rosannas spaning om digitala trender.