Trendspaning: User Generated Content

By 1 september, 2019juni 22nd, 2020Byskolan

Byns digitala strateg Rosanna fortsätter sin spaning på digitala trender. Sista delen handlar om User Generated Content, det vill säga användargenererat innehåll, och varför vi bör jobba mer med det.

User Generated Content är inte direkt en nyhet, men vi kan se hur fler och fler använder sig av innehåll som skapats av kunder i sin marknadsföring. Resultaten förklarar varför. Annonser som baseras på user-generated content har 4 gånger högre CTR jämfört med vanliga annonser. Undersökningar har visat att webbsidor med innehåll skapat av användare fick en ökning på 20% i återkommande besökare. Dessa sidor noterade att den spenderade tiden på sidan ökade med 90%. Det var alltså antagligen mer intressant och roligt att ta del av det användargenererade innehållet än det som fanns tidigare.

Friluftskedjan Outnorth jobbar exemplariskt med detta. Sedan förra året har de tagit till vara på det stora engagemang som finns i outdoor-communityn genom att använda kundernas egna bilder som marknadsföring i sina kanaler. Målet har varit att öka både besök och konvertering. Resultatet är makalöst. De fick en 10 gånger högre engagement rate i sociala kanaler. 94% lägre kostnad per interaktion (kommentarer, reaktioner, delningar) och en ökning på 90% i genomsnittligt ordervärde. Ett riktigt skolboksexempel på hur User Generated Content kan användas som en del i marknadsföringsstrategin.

Här hittar du Del 1: Datadriven marknadsföring  och Del 2: Röstsök  i Rosannas spaning om digitala trender.