Din kunskap.
En kraft för Östergötland.

Arbetsgivarvarumärke för Länsstyrelsen Östergötland

Byns uppdrag

Budskapsplattform

Film

Koncept

Strategi

Visuell identitet

Projektledare
Rosanna Nordrup

En spännande arbetsplats

Länsstyrelsen Östergötland är en av landets mest spännande arbetsplatser, med ett stort och viktigt uppdrag. Men det är det inte riktigt alla som förstår. Därför bad de om hjälp med att formulera och visualisera ett nytt arbetsgivarvarumärke.

Efter workshops med kunden identifierade vi främst fyra styrkor som få andra arbetsplatser kan matcha en och en, och som sammantaget är fullständigt unikt:

  1. Samhällsnyttan
    Den som jobbar på Länsstyrelsen bidrar verkligen till att samhället både fungerar och utvecklas
  2. Spetsen och bredden
    Kombinationen av den vassaste spetskunskapen och det mycket breda uppdraget är helt unik i myndighetssverige
  3. Omväxlingen
    Att jobba på Länsstyrelsen är en spännande mix av hands-on-arbete och långsiktigt strategijobb
  4. Förmånerna
    Staten tar hand om de sina, som det brukar heta. Trygghet, flexibilitet och en rad fina förmåner väntar

Används brett och smalt

Detta ville vi gestalta i en användbar rubrik och i ett visuellt uttryck baserat på den befintliga grafiska profilen.

Resultatet blev arbetsgivarvarumärket:

Visuellt valde vi att jobba med bilder på människor in action ute i verkligheten. Vi utgick från befintlig grafisk profil, men adderade stämningsskapande element i form av ”tejpremsor”.

I konceptet ingick:

  • Visuell verktygslåda
  • Budskapsplattform
  • Contentförslag för både extern och intern kommunikation
  • Visuella exempel
  • Kanalstrategier

 

Används för rekrytering

Budskapsplattformen används nu på Länsstyrelsen karriärsidor och konceptet syns i en rad platsannonser till spännande tjänster.

Det används också för att bygga stolthet och sprida kunskap internt på Länsstyrelsen.

Se fler filmer på Länsstyrelsens YouTube-kanal>


Fler Case