The new generation of seafood

Visuell identitet för Hooked Foods

Byns uppdrag

Grafisk profil

Visuell identitet

Projektledare
Rosanna Nordrup

Let's talk about Hooked!

Med stora expansionsplaner och allt fler produkter i portföljen ville Hooked Foods ta nästa kliv. Vi på Byn fick i uppdrag att utifrån den grund som fanns tighta till den grafiska profilen och skapa en långsiktigt hållbar visuell identitet som stöttar Hookeds utvecklingsresa – att bli det ledande varumärket inom växtbaserad fisk och skaldjur.

Resultatet blev en djärv och lekfull identitet, med en tydlig mänsklig touch.

Hooked Toonish typsnitt

Det primära typsnittet är fortsatt ett script, men har en tydligare mänsklig touch som genomsyrar hela den visuella identiteten.

Som ett komplement till scriptet använder vi Milligram för högre läsbarhet. Milligram är en djärv men lekfull grotesk, som skapar en kaxig kontrast till scriptet och logotypen.

Hooked färger

Färgpaletten består av fyra färger, där Hooked Blue är “the hero”. Paletten har en tydlig koppling till hav, hållbarhet och mat och är framtagen för att funka i digitala såväl som fysiska miljöer.

Snyggt men smuligt och gott är ledorden för det nya bildmanéret. Det ska finnas något som “stör” det tillrättalagda, som att osten rinner från mackan eller att någon redan tagit en första tugga. En stor dos lekfullhet och en tydlig mänsklig touch.

Att visualisera naturbilder, framförallt hav, är en given del av Hookeds kommunikation. För att skapa en intressant bildkomposition används bilder där ljus och rörelse (t.ex. genom vågor) gärna får vara en stor del av bilden.

Nu lanserar Hooked nya produkter, med laxvarianten Salmoonish som huvudfigur. I snygga förpackningar!


Fler Case