Reach for your max

Koncept och kampanj för Gainomax

Byns uppdrag

Strategi

Koncept

Kampanjproduktion

Projektledare
Maria Kufver
Amanda Svensson

Vad ska man göra om man vet att man har en jättebra produkt, men som bara ett fåtal känner till? Gainomax vände sig till Byn för att skapa ett bredare målgruppstilltal och en ny position på den växande marknaden av proteinbars. Med kampanjkonceptet ”Reach for your max” börjar Gainomax sin resa mot att bli ett självklart snack även för vardagsmotionären.

Gainomax är något så ovanligt som ett anrikt varumärke inom det här snabbt växande produktsegmentet. Med sina shakes och bars har man länge tilltalat en målgrupp som är seriös med sin styrketräning. I takt med att segmentet förändrats och hamnat allt närmare kassorna i butik såg man goda möjligheter att bredda sig, eftersom allt fler köper en proteinbar som ett mellanmål eller som återhämtning mellan matcher, efter träningen, under golfrundan eller för att orka med familjelogistiken.

Nytt tilltal

Midsona, som äger varumärket Gainomax, vände sig till Byn för att få till en nystart – inte minst med tanke på att man redan hade planer på nya smaker och ny förpackningsdesign.

Efter genomgripande analyser av marknads- och kundundersökningar satte vi upp en målgruppsstrategi och började utveckla ett nytt koncept.

Resultatet blev ”Reach for your max”, ett peppande och färgstarkt tilltal som handlar om människor som inte ger sig, som stretchar sin förmåga, som ser det lustfyllda i en utmaning.

Många format

Den första kampanjfilmen har tagits ut i en mängd olika format och längder – och kompletteras med stilbildsmaterial för användning exempelvis vid point of sales.

Brukar du också bli sugen på något gott och mättande när du är på språng? Ladda upp med Gainomax mjuka bars, så har du alltid något att njuta av inom räckhåll.

Film i samarbete med Sebastian Lindblad, Zanoonga Film

Stillbilder i samarbete med Crelle Photography.

Läs mer om Gainomax här