Helt rätt!

Koncept och kampanj för Hyresbostäder

Byns uppdrag

Insiktsarbete

Strategiarbete

Kommunikationskoncept

Kampanjproduktion

Webbdesign

Projektledare
Rosanna Nordrup

I Norrköping har det under de senaste åren byggts rekordmånga bostäder. I takt med att utbudet ökar behöver också efterfrågan följa efter. Framförallt inom nyproduktionen, där hyrorna generellt är högre än i det äldre beståndet, är konkurrensen stor. Att på lång sikt göra hyresrätten valbar för fler är en framgångsfaktor för att kunna hyra ut alla bostäder i beståndet. Byn fick i uppdrag av Hyresbostäder AB att utveckla ett långsiktigt kommunikationskoncept för att öka intresset för hyresrätten.

Insiktsarbete och målgrupper

Med avstamp i lokala målgruppsundersökningar och makrotrender mejslades två huvudmålgrupper och en sekundär målgrupp fram, dels “Livsnjutaren som vill ha tid med annat”, men också “Den som vill ha frihet och möjligheter”.

Strategi och kreativa val
Hyresrätten har utvecklats mycket på senare år, men fördomarna om den hänger kvar. För att få fler att bli intresserade av hyresrätten måste vi slå hål på fördomarna och få folk att föreställa sig hur ett liv i en hyresrätt skulle kunna se ut. Utifrån detta skapade vi en insiktsbaserad strategi som öppnade för de kreativa valen i konceptet ”Helt rätt”.

Långsiktig kampanj

Kampanjens olika enheter utformades och riktades för att nå ut till de olika målgrupperna, där vi lyfte fram argument som frihet, möjlighet att påverka – och den service man får som hyresgäst. I kampanjplanen finns ett 15-tal olika enheter som alla syftar till att locka trafik till landningssidan Helt rätt. Här finns mer information, men också möjlighet att snabbt ställa sig i bostadskö hos Hyresbostäder.