Provsmaka gammal sallad

Koncept till färskvarumässa för Ljusgårda

Byns uppdrag

Event

Idé

Projektledare

Ljusgårda är det högteknologiska livsmedelsföretaget som producerar svensk obesprutad sallad året om i sin vertikala inomhusodling i Västergötland. Byn bidrog med idé till Ljusgårdas medverkan på ICA-handlarnas färskvarumässa.

Kundens problem är också handlarens problem.

Alla hatar sallad som blir gammal i påsen och måste slängas för att man inte hinner sälja eller äta upp den innan bäst-före-datum. Eftersom Ljusgårdas sallad går direkt från skörd till påse till butik håller den sig mycket längre än importerad sallad. Längre hållbarhet betyder mindre svinn och möjlighet för högre marginaler för handlaren.

Skulle du våga äta en sex veckor gammal påssallad?

För att bevisa den långa hållbarheten fick mässbesökarna provsmaka en sex veckor och en tre veckor ”gammal” sallad och se om de kunde känna skillnad på dem och den nyskördade.

Det var inga problem att få besökarna att provsmaka. Svårigheten låg i att avgöra vilken sallad som var äldst.

Besökarna fick med sig en salladstång och en minifolder

Byn bidrog med skisser för monterytan.


Fler Case