Fotografi av en dator med Visualiseringscenters hemsida öppen i en webbläsare.

Vi visar dig världen som du aldrig har sett den

Ny identitet och webb för Visualiseringscenter C

Byns uppdrag

Webb

Identitet

Budskapsplattform

Projektledare
Rosanna Nordrup
Tobias Skullman

En visuell utmaning

Mitt i Norrköping finns en av världens ledande platser för avancerad visualisering. Visualiseringscenter C är ett nav för forskning, interaktiv pedagogik och hisnande upplevelser – och förstås ett spektakulärt besöksmål med domteatern som kronan i juvelen.

Byn fick uppdraget att försöka sammanfatta centrets erbjudande i en ny webbplats.

Sedan 2010 har Visualiseringscenter C satt Norrköping på kartan i forsknings- och innovationsvärlden. Verksamheten grundar sig i den spjutspetsforskning som drivs tillsammans med Linköpings universitet, men tar sig ett brett uttryck: mjukvaror som OpenSpace (utvecklad ihop med NASA), samhällsviktiga samarbeten med näringsliv och offentlig verksamhet, framtidsinriktade labb- och lärmiljöer och världsexporterad domfilmsproduktion. Och så det som vi Norrköpingsbor framför allt förknippar med Visualiseringscenter C – själva besöksmålet i Norrköpings industrilandskap, fullt av inspirerande, interaktiva labb- och lärmiljöer och den spektakulära domteatern.

Med utgångspunkt i workshops och djupintervjuer började vi med att formulera Visualiseringscenters erbjudande, samtidigt som vi skapade ett representativt visuellt uttryck och byggde webbstruktur.

Den största utmaningen var att göra en sajt som speglade hela verksamheten. Där barnfamiljerna hittar det de söker lika lätt som den som är intresserad av ett forskningssamarbete.

Både visuellt och budskapsmässigt ville vi uttrycka oss på ett sätt som:

  • Signalerar innovation och teknisk briljans
  • Visar på spänningen och upplevelsen i visualisering
  • Är tillgängligt och begripligt

Visuellt utgick vi från det fantastiska material som finns att tillgå på Visualiseringscenter, inte minst från den egna domfilmsproduktionen. Vi har tillfört informationsarkitektur, det vill säga sorterat, grupperat, separerat och kategoriserat en mängd innehåll, med målet att till slut landa i ett genomtänkt flöde som inte bara framhäver centrets varumärke utan även bjuder besökarna på en upplevelse. 

Vi synliggör centrets spektakulära innehåll genom att låta bilder och video ta mycket plats. Visualisering är visuellt, så varför inte utnyttja det till fullo? Med nya grafiska element har vi breddat den visuella identiteten, introducerat en hierarkisk användning av färger och ett teckensnitt som är bättre anpassat för webb. Och istället för att använda färg som ett dekorativt element, ger vi den istället en funktionell roll för att guida användaren, synliggöra interaktiva element och göra det lättare att hitta rätt.

Själva webbygget gjordes av vår samarbetspartner Hamrén Webbyrå som alltid kunniga, lyhörda och lösningsorienterade.

Resultatet blev en matig hemsida – färgstark, spännande och full av innovativ briljans. Precis som Visualiseringscenter C.