Välkommen till FM Mattsson Group

Ny webb för FM Mattsson Group

Byns uppdrag

Webb

Form

Copy

Projektledare
Rosanna Nordrup
Fanny Johannesson

En webb som speglar verksamheten

FM Mattsson Group är en modern, internationell, börsnoterad koncern med stort hållbarhetsfokus. Det behövde synas på bolagets hemsida. Byn fick uppdraget att göra om den från grunden!

En internationell koncern

FM Mattsson Group är moderbolag till flera framstående nordiska och europeiska varumärken för badrums- och kökslösningar: FM Mattsson, Mora Armatur, Damixa med flera. Med bas i Mora i Dalarna styr bolaget försäljning och tillverkning för alla europeiska marknader de finns på. 

Hemsidan speglade inte riktigt bolagets ambitionsnivå. Efter att Byn i flera år hjälpt till med FM Mattsson Groups årsredovisningar fick vi nu uppdraget att designa och strukturera om hemsidan, och delvis fylla den med nytt innehåll.

Sitemap och wireframes

FM Mattsson Group har uppdaterat sin grafiska profil, vilket återspeglats i årsredovisningarna och på andra platser, men hemsidan hade inte hängt med. Nu ville bolaget att webbdesignen skulle kännas mer modern, global och fokusera på bolagets hållbarhetsarbete. 

Vi strukturerade upp den nya webbsidan i en sitemap, vilken sedan utvecklades i wireframes för att åskådliggöra strukturen och lägga grund för designarbetet.

Utgick från syftet

Till designen plockade vi in produkt- och miljöbilder från årsredovisningen, också för att tydligare knyta an till den bransch bolaget verkar i. 

När vi arbetade med strukturen utgick vi från syftet med sidan. Vi vill att den ska vara en plats där ägare, leverantörer och andra intressenter snabbt kan hitta årsredovisning, kalender och följa koncernens utveckling. Men också en plats där FM Mattsson Group kan visa upp sig för potentiella medarbetare, kunder och samarbetspartners.

Lyfter hållbarhetsstrategin

Via sina varumärken har bolaget en stor möjlighet, och ett stort ansvar, att göra skillnad hållbarhetsmässigt. Nästan allt de gör har att göra med vatten, en av världens viktigaste resurser.

Därför var det viktigt att lyfta bolagets strategi på ett tydligt och transparent sätt. Det gjorde vi genom att visualisera bolagets fokusområden, visa upp värdekedjan och ge tydliga exempel på hur de arbetar med vattenbesparing, avfallshantering och annat. 

Vi gav sidorna för investerare och ägare ett tydligare och mer lättnavigerat innehåll, och gav karriärsidan ett rejält lyft för att visa alla möjligheter FM Mattsson Group och Mora har att ge både när det gäller karriär och livskvalitet.

skogssjö

“Vi är väldigt glada”

Utifrån underlag från FM Mattsson tog Byn fram innehåll till hela den nya webbsidan.

Själva webbutvecklingen utfördes i samarbete med FM Mattssons webbpartner Daladatorer. 

”Vi är väldigt glada för vår nya webb. Vi har fått en webbplats som speglar den moderna och internationella koncern vi är, där vår strategi och vårt hållbarhetsarbete tydligt framgår”, säger Martin Gallacher, CFO på FM Mattsson Group.