Här bor framtiden

Ulrika Bäckström
Amanda Svensson
Fanny Johannesson

Verksamhetsberättelse och årsredovisning i ett

En digital verksamhetsberättelse, byggd enligt bolagets nya varumärkesidentitet, som även går att använda som en aptitlig företagspresentation. När vi för fjärde året gjorde Stångåstadens digitala årsredovisning såg vi till att steppa upp en nivå.

När Byn 2017 för första gången fick uppdraget att hjälpa till med Stångåstadens årsredovisning, var det en gedigen trycksak vi skapade. Sedan dess har vi stegvis arbetat för att bredda målgruppen och tillgängliggöra den i nya kanaler. 2021 års version är den fjärde i ordningen som är helt digital.

Målet denna gång var att skapa en produkt som fungerade som en verksamhetsberättelse över året som gått, men också som en företagspresentation. Den skulle också bli det första riktiga skyltfönstret för Stångåstadens nya varumärkesidentitet, som Byn tagit fram. Visuellt med hela formen, inklusive ny logga, nya typsnitt och ny bildbank, men också budskapsmässigt.

Utifrån detta ville vi skapa en fräsch, inspirerande, interaktiv och lättnavigerad verksamhetsberättelse, som med några enkla knapptryck också kunde användas som en skräddarsydd presentation av företaget och verksamheten.

Temat blev Framtiden – för att visa bolagets rörelse framåt och för att följa det nya varumärkeslöftet: Här bor framtiden.

För att kunna fungera även som företagspresentation jobbade vi extra mycket med navigationen och layouten. Layouten är dynamisk med två lägen – ett med kortfattad information lämpad för en presentation, ett med mer djupgående information, grafik och faktarutor.

Integrerat och lättillgängligt i årsredovisningen finns också dess bilagor, som var och en fått en egen undersida till verksamhetsberättelsen.

Se årsredovisningen här.

Fler Case