Länsförsäkringar brandövningen flicka

Sveriges största Brandövning

Länsförsäkringar Östgöta

Byns uppdrag:
Idé & koncept
Form & copy
Strategi & kommunikationsplan
Produktion

Agda marknadsföringspris
Årets marknadsförare 2017

Projektledare
Maria Kufver

Kampanj för Länsförsäkringar Östgöta

Inför Länsförsäkringar Östgötas 175-årsfirande fick Byn i uppdrag att ta fram idéer och koncept som på olika sätt belyser och manifesterar bolagets hållbarhetsarbete. Med inspiration från Världsnaturfondens Earth Hour och Länsförsäkringars eget skadeförebyggande ordnade vi Sveriges Största Brandövning under en vecka i oktober.

Länsförsäkringar brandövningen stortavla

Byn stod för idé, kampanjkoncept, webbdesign, innehållsproduktion, och kampanjutföranden i olika kanaler. Extra roligt var att Sveriges Radio P4 strax före veckan ägnade en hel morgonsändning åt temat brandövning, bland annat med intervjuer av lyssnare.

Länsförsäkringar brandövningen kampanjwebb

Vinnare Agda 2017 – Årets marknadsförare

Med kampanjen Sveriges största Brandövning vann Byn och Länsförsäkringar Östgöta den fina utmärkelsen Årets marknadsförare i Östergötland i Agda 2017. Priset är tävlingens största och därmed också det mest prestigefyllda.

Ur juryns motivering: 

”Med ett skolboksexemplariskt kampanjupplägg och strategi (…) påverkades målgruppen att engagera sig i det som rubriceras som både en livsviktig och även Sveriges största aktivitet i sitt slag. Kampanjen var lättbegriplig och med ett personligt, informativt och instruktivt vardagstilltal överträffades uppsatta mål. Vinnaren sätter byråkompetens från Östergötland på en hög rättvis nivå då fler län i Sverige kommer att ta efter denna lyckade kampanjidé.”

Före

15%

Före kampanjen hade 15% av den primära målgruppen barnfamiljer övat hemma

Under

70%

Under kampanjens peakvecka hade siffran ökat till fantastiska 70%