Hjälpen är nära
Varumärkesprofil för Räddningstjänsten Östra Götaland
Byns uppdrag
Budskapsplattform
Grafisk profil
Arbetsgivarvarumärke
Alltid nära - på många sätt
Räddningstjänsten Östra Götaland finns alltid nära. Geografiskt, känslomässigt, i vardagen. Detta var utgångspunkten när vi hjälpte dem i sitt varumärkesarbete.
Räddningstjänsten Östra Götaland har mycket kontakt med invånarna och samhället omkring sig, inte minst för att sprida råd och förebyggande information om bränder, issäkerhet, trafik och annat säkerhetsarbete. Dessutom finns ett stort behov av rekrytering.
Myndigheten saknade en verktygslåda för sin kommunikation, och ett tydligt arbetsgivarvarumärke. Som upphandlad byrå fick Byn äran att hjälpa till att bidra till detta.
Efter insiktsarbete, vilket inkluderande en workshop med nyckelmedarbetare på RTÖG, började vi bygga på en övergripande budskapsplattform, ett arbetsgivarvarumärke och en uppdatering av myndighetens grafiska profil.
Räddningstjänsten ska alltid finnas nära
Varumärkesarbetet fick ta sin utgångspunkt i begreppet närhet. Räddningstjänsten Östra Götaland är nära invånarna geografiskt, i vardagen och känslomässigt. Och när det fungerar som allra bäst har de bäddat för att invånarna har hjälpen alldeles inpå kroppen, i form av utrustning och inte minst kunskap.
Därför lät vi budskapsplattformen kretsa kring uttrycket ”Hjälpen är nära”.
”Vi är din räddningstjänst, och vi finns där du finns, när du behöver oss som mest – och för att du ska behöva oss så lite som möjligt.”
Alla styrkor behövs
Till arbetsgivarvarumärket använde vi en annan tagline.
För Räddningstjänsten är det viktigt att komma ifrån bilden av sin personal som enbart bestående av stora, starka, manliga brandmän. Med budskapet ”Lita på din styrka” ville vi lyfta alla de styrkor som kan komma till nytta på arbetsplatsen, och som inte bara handlar om fysisk muskelkraft. Uttrycket används alltid i en kontext där detta framgår.
Bredare grafisk profil
Den grafiska profilen fick ett ansiktslyft och en bredare palett. Vi renodlade logotypen, breddade färgpaletten, skapade ett nytt illustrationsmanér och tillförde ett mjukt men tydligt rubriktypsnitt, väl anpassat för tydliga budskap – både när det gäller viktig samhällsinformation och rekrytering.
Ett fint uppdrag för en kund med ett viktigt uppdrag!