Kommunikation för dig som vill hålla i längden

2021-11-30 Byskola

Minns ni när det räckte att trycka dit något av orden “hållbar, “grön” eller “miljövänlig” på sin reklamaffisch för att framstå som ansvarstagande? När samhällsansvar och klimatmedvetenhet sågs som särintressen?

Gudskelov är den tiden över. Nu är ett seriöst hållbarhetsarbete en grundläggande fråga om överlevnad, och en bra hållbarhetskommunikation ett sätt att både berätta om utvecklingen och driva på den. 

 

Här går vår copywriter Erik Wallsten igenom tio punkter att bära med sig för den som vill kommunicera sitt hållbarhetsarbete effektivt och ärligt.

 

1. Varför?

Många håller med om att hållbarhetsarbete är en hygienfaktor, alltså en självklarhet. Det tycker vi också. 

En del tycker att det därmed inte är något att prata om. Där tänker vi tvärtom.

Redan innan den senaste IPCC-rapporten och katastrofsommaren 2021 ansåg en majoritet av världens medborgare att vi befinner oss i ett akut nödläge, och de flesta av dem vill också att vi gör vad vi kan för att ta oss ur det.

Hållbarhetsarbetet är viktigt för människor. För kunder, samarbetspartners, potentiella medarbetare och nuvarande medarbetare. Därför bör ni berätta om det.

Och skillnaden mellan att tycka och att göra är stor. Där kan kommunikationen spela en viktig och inspirerande roll.

 

2. Trovärdigheten är allt

Det räcker inte att leverera inspirerande one-liners eller luddiga framtidsmål. Det uppfattas lätt som greenwashing, oavsett hur mycket uppriktig handling och ambition som ligger bakom.

Visa framför allt konkret att ni menar allvar. Det gör ni genom att berätta om vad ni gör idag, vad ni planerar för framtiden, vilka brister ni har och hur ni planerar att rätta till dem.

 

3. Var ödmjuka

Var transparenta. Visa ärligt på vilka sätt ni brister, och hur ni planerar att bli bättre. Dels för att det är det enda rätta i en avgörande tid, dels för att det aldrig har funnits så många som varit så pålästa och ifrågasättande som nu, så det tjänar ingenting till att försöka dölja sina tillkortakommanden.

Och var ödmjuka med att hållbarhet är en komplex fråga. Skryt inte om sådant som inte är så mycket att skryta om. Lyft inte fram självklarheter, utan det ni gör som faktiskt är något extra och därmed inspirerande.

Helt enkelt: passa er för greenwashing. Den tiden är förbi.

 

4. Välj rätt mål

Kommunicera gärna den del av hållbarhetsarbetet ni är bäst på. Men våga också berätta om de delar där ni påverkar på värsta sätt, och berätta vad ni gör för att bli bättre.

Att koppla sin verksamhet till FN:s globala mål, Agenda 2030, är populärt. Men välj i så fall de globala mål som är mest relevanta för er. Och det är troligen de mål som är mest utmanande.

Ett tips är att titta i företagets hållbarhetsrapport. Där finns en så kallad väsentlighetsanalys. Den berättar om vilka frågor företagets intressenter tycker är de viktigaste för företaget att jobba med, vilket i regel speglar inom vilka områden företaget har störst risk för negativ påverkan. Dessa bör ni både arbeta med och berätta om.

 

5. Vad gör vi nu?

Ambitiösa framtidsvisioner är bra. Ert mål om klimatneutralitet 2030 ska ni förstås visa upp, men det viktigaste är konkreta berättelser om vad ni gör här och nu för att nå dit. Tydliga bevisbara effekter och siffror är det som bygger trovärdighet.

Att prata hållbarhet är att prata förändring. Och att driva förändring. Vänta inte med att berätta om ert hållbarhetsarbete tills ni har nått era mål. Om det känns som en bra strategi är målen för lågt satta.

En viktig effekt av att berätta om sitt hållbarhetsarbete är att du blir en blåslampa i din egen rumpa. Genom att sprida dina mål och löften blir du tvungen att hålla dem.

Det tycker vi är den bästa hållbarhetskommunikationen: den som inte bara berättar om hållbarhetsarbetet utan också driver det.

 

6. Alla ska med!

Det är vanligt att hållbarhets- och marknadsavdelningar är goda vänner och peppar varandra. Säljavdelningen kan vara svårare att få med på tåget, eftersom hållbarhetsarbetet ibland krockar med avdelningens konkreta säljmål.

Se därför till att bottna hållbarhetskommunikationen i affärsidé, vision och (förstås) hållbarhetsmål. Och se till att förankra i hela organisationen.

Ska er hållbarhetskommunikation betyda något på riktigt måste den vara förankrad i ledningsgrupp och styrelse, och helst hos alla medarbetare.

 

7. Var inte rädd för kritik

Berättar du om ditt hållbarhetsarbete kommer du att få kritik. Från flera håll.

Dels från de som tycker att det ni gör är överdrivet och godhetssignalerande. De har fel. Dels från de som tycker att det ni gör inte är tillräckligt. De har troligen rätt.

Var inte rädd för kritiken, utan se till att bemöta den med ödmjukhet och transparens. Oavsett vad ni kritiseras för.

 

8. Ha koll på lagen

Marknadsföringslagen säger faktiskt inte bara att du inte får ljuga. Du får inte heller sprida irrelevanta fakta. Om du medvetet väljer att bara berätta om det ditt företag gör som är mer eller mindre betydelselöst i förhållande till företagets totala klimat- och miljöpåverkan är även det ett brott mot lagen. Om du har ett flygbolag och skryter om flightens klimatneutrala vattenmuggar utan att berätta om flightens utsläpp kan det alltså vara inte bara olämpligt utan också olagligt. Så se till att ha koll!

 

9. Väg dina ord

Ta det lugnt med vaga ord som ”hållbar”, ”miljövänlig” och ”grön”. De säger inte särskilt mycket. Se istället till att vara tydlig. Det är till och med ett krav från Konsumentverket: konsumenten måste ha en rimlig möjlighet att värdera dina påståenden.

 

10. Gör bra saker

Det som på riktigt skapar bra hållbarhetskommunikation och ett hållbart varumärke är ett solitt hållbarhetsarbete.

På så sätt är kommunikationsstrategin enkel: gör bra saker och berätta om det. Om du inte gör bra saker: var tyst och återkom när du har något att berätta.

Eller uttryckt med andra ord: Ju skarpare hållbarhetsstrategi desto högre tonläge kan ni ha i er hållbarhetskommunikation. 

Erik Wallsten


Senaste inläggen

Nyhet

Hallå Hanif!

Schacknörd, dataspelskonstruktör och satirtecknare. Men framför allt är Hanif Bahari Byns nya webbdesigner och webbutvecklare.

2024-03-20

Byskola

Så pratar du med journalister: 10 tips

Varför ska man aldrig höra av sig till en redaktion efter klockan 15? Är en fräck cowboyhatt nyckeln till journalistens hjärta?
Så här beter du dig för att nå fram till journalister – vi har hela listan!

2024-02-08

Nyhet

En insamlingskväll för de hemlösa

28 februari tar näringsliv, samhälle och ett gäng fina artister gemensam sats för att bidra till ett tryggare Norrköping för alla, med Byn som en av flera samarbetspartners.

2024-02-06