Så pratar du med journalister: 10 tips

2024-02-08 Byskola

Har du en ny produkt, en spännande tjänst, ett viktigt initiativ eller annat som du vill delge världen så är det värt mycket att nå ut i så kallad förtjänt media. Och då behöver du nå ut med din nyhet till journalister, vilket ofta är personer med nyhetsnäsa, integritet och mycket att göra. Svårt, men inte omöjligt.

Byns Erik Wallsten har jobbat många år på svenska nyhetsredaktioner. Här är hans tio tips!

 

1. Nyhetsvärdet! 

Det allra viktigaste. Hamnar du hos en journalist som tar sitt jobb på allvar, vilket de flesta gör, behöver det du berättar om ha ett allmänintresse. I alla fall för den tidning, sajt, radio- eller tv-kanal du kontaktar. 

 

2. Skriv pressmeddelande.

För kreativa junkies på en reklambyrå kan det kännas trist med pressmeddelanden, men det slår det mesta. Pressmeddelandet ger journalisten möjlighet att snabbt förstå grejen och nyhetsvärdera.

 

3. Skriv BRA pressmeddelanden.

Just det. Ett halvhjärtat pressmeddelande gör inte jobbet. Så vad innehåller ett bra pressmeddelande? Jo:

  • En slagkraftig rubrik som säger vad det handlar om.
  • Hela caset sammanfattat i ingressen.
  • Håll det tydligt och enkelt. Svara på vad, när, var, hur och varför.
  • Om åsikter ska med – ha dem helst i citatform.
  • Kontaktuppgifter till relevant kontaktperson.
  • Bifoga eller hänvisa till bra pressbilder.

 

4. Var nåbar.

När du skickat ditt pressmeddelande: se till att den angivna kontaktpersonen är tillgänglig på telefon och mejl. Annars blir det pinsamt och du missar chansen till större publicitet.

 

5. Rätt nyhet till rätt person.

Ge rätt nyhet till rätt journalist. Något kan vara helt ointressant för DN:s redaktion men superhett för Gotlands Allehanda, eller ointressant för tidningen Gods & Gårdar men jättespännande för tidningen Kött & Chark. Det handlar förstås om vad du har att berätta.

 

6. Gå på nyhetschefen!

En vanlig missuppfattning är att personliga kontakter med journalister är avgörande. Hur väl du än känner någon av reportrarna är det stor sannolikhet  att ditt tips eller ditt pressmeddelande ändå hamnar hos nyhetschefen, som leder och fördelar arbetet. Om det handlar om nyhetsmedia.
Specialredaktörer går också bra att skicka till – sportnyheter till sportchefer, kulturnyheter till kulturredaktörer, matnyheter till matredaktörer och så vidare.
Och var inte rädd för tipsmejlen. Det kan kännas anonymt, men på seriösa tidningar tas alla tips som hamnar där om hand och värderas.

 

7. Massmejl, nej tack. 

Journalister tycker om att känna sig utvalda. Skicka därför samma mejl enskilt till varje journalist eller redaktion. Även om det är exakt samma mejl.

 

8. Ring i rättan tid.

Om du ska följa upp ditt pressmeddelande med ett telefonsamtal, se till att ringa vid rätt klockslag. Dvs mellan kl 9 och 15.
Alla dagstidningar har dygnet-runt-bemanning nuförtiden, men de är klart bäst bemannade på kontorstid. 8-9 har de morgonmöte. 15-17 är de jättestressade för att hinna skriva klart allt innan de ska gå hem.

 

9. Bete dig inte som en säljare. 

Hos alla seriösa journalister kryper det i kroppen om någon är insmickrande eller tjatar förnamn. Presentera det du vill ha sagt, klart och tydligt. Gå inte i polemik vid ointresse. Respektera nyhetsvärderingen.

 

10. Skippa gearet.

Skicka inte en massa grejer. Doftprover, kortlekar och cowboyhattar kan vara roligt i det rosa rummet på byrån, men sällan utanför.
Vill du nå reklamradio och influencers kan det kanske funka, men inom traditionell media är det mest ett dyrt och inte särskilt hållbart sätt att skapa irritation. Go pressmeddelandet!

 

För att höra längre resonemang kring de olika punkterna på listan, lyssna på podden På Byn, avsnitt 4.

Erik Wallsten


Senaste inläggen

Nyhet

Ny kund: Örebro kommun

Hej slottet, Svampen och Svartån! Efter vunnen upphandling står det klart att Byn under de närmaste åren får äran att hjälpa Örebro kommun med film och rörlig bild.

2024-04-22

Nyhet

Gainomax väljer Byn

Inför en nysatsning i höst har Midsona AB, som bland annat äger varumärket Gainomax, valt Byn som ny byråpartner.

2024-04-11

Nyhet

Hej Felicia!

Jodå. Nu är vi med praktikant igen. Och inte vilken praktikant som helst. 
Möt Felicia Wikhult – en vetgirig smålänning och old school-illustratör med startup-drömmar.

2024-04-03

Nyhet

Hallå Hanif!

Schacknörd, dataspelskonstruktör och satirtecknare. Men framför allt är Hanif Bahari Byns nya webbdesigner och webbutvecklare.

2024-03-20