Hållbarhetskommunikation enligt Byn
2023-01-02 ByskolaDitt företags eller din organisations hållbarhetsarbete är viktigt för människor. För kunder, för samarbetspartners, för potentiella medarbetare och för nuvarande medarbetare. Därför bör du berätta om det.
Vi hjälper gärna till, utifrån olika aspekter.
- Extern kommunikation. Att berätta om ert hållbarhetsarbete höjer er trovärdighet och skapar förståelse och engagemang hos både nuvarande och potentiella kunder.
- Intern kommunikation. Ett aktivt hållbarhetsarbete kräver att hela organisationen är med på båten. Vi hjälper till att skapa förståelse och engagemang hos de egna medarbetarna.
- Employer branding. Fokus på hållbarhetsfrågor är allt viktigare när människor söker nytt jobb. Ett seriöst hållbarhetsarbete kan vara avgöra både vid rekrytering och för att få behålla kompetens.
Grunden i Byns syn på hållbarhetskommunikation är transparens, trovärdighet och verklig nytta. Och vi är övertygade om att den bästa kommunikationen är den som inte bara skildrar hållbarhet, utan är med och driver den.
Här är vår checklista för en bra hållbarhetskommunikation:
Var relevant
Relevans när det gäller hållbarhet handlar om att berätta om det mest positiva. Vad gör vi som är riktigt bra och inspirerande? Men också om det mest negativa. Var har vi störst potential att bli bättre, och vad gör vi för att bli det? Allt däremellan brukar vara mindre intressant.
Var ärlig
Självklart ljuger vi inte. Men att tala sanning handlar också om att inte vilseleda. Greenwashingens tid är förbi, och dessutom är marknadsföringslagen tydlig med att vilseledning är lika illa som lögn.
Var trovärdig
Inspirerande one-liners i all ära. Kommunikationen ska vara konkret och berätta vad vi gör. Nu och i framtiden.
Var transparent
Våga berätta om det som är mindre bra också. Det är ofta där vi bygger trovärdigheten – genom att vara transparenta med hur vi påverkar vår omvärld, och förstås vad vi gör för att minska den påverkan.
Var tydlig
Vi måste inte redovisa allt i varje enskild annons. Men det vi säger ska gå att bedöma av konsumenten. Det är ett krav från Konsumentverket. Vi undviker också vaga ord som “hållbar”, “miljövänlig” och “grön”.
Låter detta intressant? Vi berättar gärna mer om hur vi tänker och om vad vi eventuellt kan göra för att hjälpa er med kommunikation som driver ert hållbarhetsarbete framåt.
Senaste inläggen
Nyhet
Ny kund: Örebro kommun
Hej slottet, Svampen och Svartån! Efter vunnen upphandling står det klart att Byn under de närmaste åren får äran att hjälpa Örebro kommun med film och rörlig bild.
2024-04-22Nyhet
Gainomax väljer Byn
Inför en nysatsning i höst har Midsona AB, som bland annat äger varumärket Gainomax, valt Byn som ny byråpartner.
2024-04-11Nyhet
Hej Felicia!
Jodå. Nu är vi med praktikant igen. Och inte vilken praktikant som helst.
Möt Felicia Wikhult – en vetgirig smålänning och old school-illustratör med startup-drömmar.
Nyhet
Hallå Hanif!
Schacknörd, dataspelskonstruktör och satirtecknare. Men framför allt är Hanif Bahari Byns nya webbdesigner och webbutvecklare.
2024-03-20Byskola
Bryt mot skrivreglerna – med förnuft!
Våga bryta mot reglerna. Så länge du vet varför du gör det.
Här går vår copywriter Erik Wallsten igenom några av de vanligaste missuppfattningarna om hur man får skriva.
Nyhet
På pallen igen!
Byn fortsätter att prenumerera på pallplatser i tävlingen Årets byrå.
2024-03-07