Ny look för unik konsthall

Visuell identitet för Ståhl Collection

Byns uppdrag

Form

Koncept

Produktion

Visuell identitet

Webb

Projektledare
Ulrika Bäckström

En konstupplevelse av världsklass gör entré

Ståhl Collection är en konsthall av internationell klass, bara ett stenkast från Byns egna kvarter i Industrilandskapet. Samlingen är en av de absolut främsta privata i Norden och rymmer mer än 170 konstverk av framstående samtida svenska och internationella konstnärer.

För Ståhl Collection har vi på Byn har tagit fram visuell identitet, webb och konstbok.

Ståhl Collection visas i Yllefabriken, en gammal pampig fabriksbyggnad mitt i Norrköping, som med sin råa industrikänsla och invändiga rymd ger en extra dimension till upplevelsen.

Den grafiska profilen är avskalad men ändå uttrycksfull i all sin enkelhet. Konstverken får stort utrymme, samtidigt som Ståhl Collections egna identitet också kan vara bärande.

Teckensnittet TRIM, som används i logotypen, är designat av Göran Söderström – Sveriges mest anlitade och ansedda typsnittstecknare. Bokstävernas djärvt trimmade diagonaler, anslutningar och bågar ger logotypen en lite kantig känsla och tydlig karaktär, perfekt för en utmanande konstupplevelse som Ståhl Collection bjuder på.

Tillsammans med Ståhl Collection har vi tagit fram en riktigt maffig konstbok som gestaltar verken i Yllefabriken. Precis som i konsthallen går den rumsliga upplevelsen som en röd tråd genom den fantastiskt brokiga blandningen av enorma målningar,  silikonskulpturer, lysande neon och psykedeliskt broderi.

Bilderna är mer arkitektoniska, snarare än rena avbildningar, med intresseväckande vinklar, ytor, ljus och skuggor – allt det som skapar spännande färg- och formekon mellan konstverken, rummet och besökarna. Genom dessa olika perspektiv hoppas vi inspirera läsaren till att upptäcka nya detaljer, uppleva konsten på nya sätt och såklart även återvända till utställningen.

Fotona i konstboken är tagna av John Sandlund


Fler Case