Byn och Nordiska Textilakademin i samarbete för att vässa varumärket
2022-11-09 Nyhet
Nordiska Textilakademin i Borås är en av Sveriges ledande yrkeshögskolor. Nu vill de utöka och tydliggöra sina samarbeten med branschen, sitt hållbarhetsarbete och nå ut till fler. Till sin hjälp tar de Byn Kommunikationsbyrå.
Om du vill skaffa dig en riktigt bra yrkesutbildning inom textil och mode, eller vidareutbilda dig inom området – är Nordiska Textilakademin i Borås ett givet nästa steg. Hela branschen, som står inför stora utmaningar, inte minst inom hållbarhet och behovet av nya affärsmodeller, vill ställa om. Allt fler, både privatpersoner och företag, efterfrågar utbildningar och kunskap. NTA vill fungera som ett kunskapsnav och center för att textil- och modeindustrin ska kunna bidra till omvärlden med nya hållbara lösningar och affärsmodeller.
För Nordiska Textilakademin innebär det här att man nu vill ta nästa steg i utvecklingen av sitt varumärke och sin kommunikation.
– Vi behöver bli än bättre på att berätta om vårt arbete med framtidsfrågorna och de lösningar vi erbjuder företagen. För det krävs en partner som utmanar oss, med hjärta och omsorg. Därför tog vi seriöst på arbetet med utvärdering, men efter att ha lyssnat på Ulrika och Byn kändes det inte svårt. Så nu ser vi fram emot en spännande resa och samarbete, säger Christian Lundell, vd på Nordiska Textilakademin.
Med samarbetet återknyts historiska band mellan Norrköping, som ju med sin stora textilindustri länge var känt som Sveriges Manchester, och Borås som idag anses vara Sveriges nutida textil- och modehuvudstad.
– Det här känns som en perfekt match för Byn säger Ulrika Bäckström, strategisk projektledare och kundansvarig på Byn. Här får vårt stora engagemang för hållbarhet möta vår passion för trender, mode, näringslivsfrågor och människors utveckling. Vi ser verkligen fram emot att ta oss an det här uppdraget – att med varsam hand förnya och förtydliga bilden av Nordiska Textilakademin.
Nu startar jobbet med att ta fram ett nytt kommunikationskoncept och grafisk profil, som ska vara redo att lanseras i början av nästa år.
Senaste inläggen

Spaning
Spaning: Generation Alpha
Oavsett om du vill förstå dina framtida kunder eller kommunicera med deras föräldrar behöver du ha koll på kidsen. Här lär Byns planner Victoria Malm dig mer om Alpha – generationen vars inflytande på konsumentbeteenden och köpbeslut sträcker sig långt bortom deras ålder.
2023-08-29
Nyhet
EU:s Green Claims – ett steg i kampen mot greenwashing
I EU:s Green Claims-direktiv krävs transparens och verifierbarhet i kampen mot vilseledande miljöpåståenden och miljömärkningar.
2023-06-29
Nyhet
”Ibland är vi för rädda för att prata om förändringar”
Ny rapport visar att storbolagen är redo för omställning till det hållbara samhället. Vi pratade med rapportförfattaren.
2023-06-20
Nyhet
Tack för praktikanttiden, Smilla och Ellen!
Tiden går fort när man har kul. Nu är det redan dags att säga tack och hej till vårens praktikantduo.
2023-05-19
Spaning
Spaning: Klimatengagemanget högst hos Millennials & Generation X
Är det dags för Generation X och Millennials att ta ledningen i klimatfrågan?
2023-05-12
Spaning
Spaning: Keep being woke, or go broke
Hållbarhet och inkludering leder fortsatt till lönsamhet.
2023-04-25