Fem tips för att slipa din UX

2022-11-23 Byskola

Din sajts eller apps viktigaste tillgång är dess användare, och det viktigaste för användaren är hens upplevelse. För 88% av besökarna på din sajt är det mindre sannolikt att de kommer tillbaka om de haft en dålig upplevelse. 62% kan t.o.m tänka sig att överge ditt varumärke helt på grund av det. User eXperience är en hel vetenskap men här kommer fem snabba och enkla tips för att hålla din besökare nöjd och belåten:

1. Håll krånglet borta

83% förväntar sig en felfri upplevelse på alla devices och varje otydlighet eller avbrott kan bli ett irritationsmoment. Se till att sajten laddar snabbt (53% av mobilanvändare försvinner om det tar mer än tre sekunder), att alla knappar leder någonstans och att det är utformat med användarens upplevelse i första rummet.

2. Prioritera tillgänglighet

Kan alla ta till sig ditt innehåll? Är bilderna taggade och har alt-text? Går det att navigera med enbart ett tangentbord eller röststyrning? Har allt ljud- och filminnehåll transkriptioner eller undertexter? Är färgkontrasten godkänd (4:5:1)?

3. Intuitiv navigation

Förekom användarens frågor genom att ha en intuitiv och pedagogisk navigation; en lättidentifierad meny med tydliga, grunda kategorier (relaterat; gör en lättöverskådlig sitemap som gör det lätt att hitta rätt). Ett UI som inte behöver förklaras utan bara känns bra. Användare kommer till din sajt med förväntningar och inlärda beteenden baserade på deras övriga internetanvändning och studsar om de måste lära om. Sökruta högst upp, kontaktinfo längst ner, etc.

4. Tala tydligt

”UX writing” är en skrivmetod med användarfokus som ska göra upplevelsen bättre genom att vara kort och koncis, tydlig och skriven utifrån användarens behov och situation. Tydliga och kontextanpassade call to actions utan teknisk jargong och framförallt i micro copy-sammanhang (inloggningsrutor, knappar, felmeddelanden, formulär osv). Skriv så att användaren förstår, skriv som en människa och inte en dator. Upprepa gärna kärnbudskap för en konsekvent och pedagogisk terminologi: Det finns en tid och plats för blommigt språk, men den är inte här. För UX writing bör du skippa synonymordboken.

5. Designa kontextuellt

Det finns en sak som alla besökare av din sajt har gemensamt; de är någonstans när de besöker den. Även om det kan vara olika platser. Lär dig deras beteenden och sammanhang. Besöker de sajten på språng eller från bussen? Håll viktiga knappar och fält långt ned nära tummen då de antagligen bara använder en hand. Visar datan att de specifikt använder iPhone? Tänk då Apples system och infrastruktur. Sitter de vid en dator? Är de i så fall hemma eller på jobbet? Vad gör de innan och efter? Sätt dig in i deras situation vid besöket och optimera upplevelsen för just den kontexten.

KÄLLOR:
https://www.toptal.com/designers/ux/ux-statistics-insights-infographic
https://99firms.com/blog/ux-statistics/#gref



Senaste inläggen

Nyhet

Hallå Hanif!

Schacknörd, dataspelskonstruktör och satirtecknare. Men framför allt är Hanif Bahari Byns nya webbdesigner och webbutvecklare.

2024-03-20

Byskola

Så pratar du med journalister: 10 tips

Varför ska man aldrig höra av sig till en redaktion efter klockan 15? Är en fräck cowboyhatt nyckeln till journalistens hjärta?
Så här beter du dig för att nå fram till journalister – vi har hela listan!

2024-02-08

Nyhet

En insamlingskväll för de hemlösa

28 februari tar näringsliv, samhälle och ett gäng fina artister gemensam sats för att bidra till ett tryggare Norrköping för alla, med Byn som en av flera samarbetspartners.

2024-02-06