Hållbarhetskommunikation enligt Byn
2023-01-02 Byskola
Ditt företags eller din organisations hållbarhetsarbete är viktigt för människor. För kunder, för samarbetspartners, för potentiella medarbetare och för nuvarande medarbetare. Därför bör du berätta om det.
Vi hjälper gärna till, utifrån olika aspekter.
- Extern kommunikation. Att berätta om ert hållbarhetsarbete höjer er trovärdighet och skapar förståelse och engagemang hos både nuvarande och potentiella kunder.
- Intern kommunikation. Ett aktivt hållbarhetsarbete kräver att hela organisationen är med på båten. Vi hjälper till att skapa förståelse och engagemang hos de egna medarbetarna.
- Employer branding. Fokus på hållbarhetsfrågor är allt viktigare när människor söker nytt jobb. Ett seriöst hållbarhetsarbete kan vara avgöra både vid rekrytering och för att få behålla kompetens.
Grunden i Byns syn på hållbarhetskommunikation är transparens, trovärdighet och verklig nytta. Och vi är övertygade om att den bästa kommunikationen är den som inte bara skildrar hållbarhet, utan är med och driver den.
Här är vår checklista för en bra hållbarhetskommunikation:
Var relevant
Relevans när det gäller hållbarhet handlar om att berätta om det mest positiva. Vad gör vi som är riktigt bra och inspirerande? Men också om det mest negativa. Var har vi störst potential att bli bättre, och vad gör vi för att bli det? Allt däremellan brukar vara mindre intressant.
Var ärlig
Självklart ljuger vi inte. Men att tala sanning handlar också om att inte vilseleda. Greenwashingens tid är förbi, och dessutom är marknadsföringslagen tydlig med att vilseledning är lika illa som lögn.
Var trovärdig
Inspirerande one-liners i all ära. Kommunikationen ska vara konkret och berätta vad vi gör. Nu och i framtiden.
Var transparent
Våga berätta om det som är mindre bra också. Det är ofta där vi bygger trovärdigheten – genom att vara transparenta med hur vi påverkar vår omvärld, och förstås vad vi gör för att minska den påverkan.
Var tydlig
Vi måste inte redovisa allt i varje enskild annons. Men det vi säger ska gå att bedöma av konsumenten. Det är ett krav från Konsumentverket. Vi undviker också vaga ord som “hållbar”, “miljövänlig” och “grön”.
Låter detta intressant? Vi berättar gärna mer om hur vi tänker och om vad vi eventuellt kan göra för att hjälpa er med kommunikation som driver ert hållbarhetsarbete framåt.
Senaste inläggen

Spaning
Spaning: Generation Alpha
Oavsett om du vill förstå dina framtida kunder eller kommunicera med deras föräldrar behöver du ha koll på kidsen. Här lär Byns planner Victoria Malm dig mer om Alpha – generationen vars inflytande på konsumentbeteenden och köpbeslut sträcker sig långt bortom deras ålder.
2023-08-29
Nyhet
EU:s Green Claims – ett steg i kampen mot greenwashing
I EU:s Green Claims-direktiv krävs transparens och verifierbarhet i kampen mot vilseledande miljöpåståenden och miljömärkningar.
2023-06-29
Nyhet
”Ibland är vi för rädda för att prata om förändringar”
Ny rapport visar att storbolagen är redo för omställning till det hållbara samhället. Vi pratade med rapportförfattaren.
2023-06-20
Nyhet
Tack för praktikanttiden, Smilla och Ellen!
Tiden går fort när man har kul. Nu är det redan dags att säga tack och hej till vårens praktikantduo.
2023-05-19
Spaning
Spaning: Klimatengagemanget högst hos Millennials & Generation X
Är det dags för Generation X och Millennials att ta ledningen i klimatfrågan?
2023-05-12
Spaning
Spaning: Keep being woke, or go broke
Hållbarhet och inkludering leder fortsatt till lönsamhet.
2023-04-25