Hållbarhets­kommunikation enligt Byn

2023-01-02 Byskola

Ditt företags eller din organisations hållbarhetsarbete är viktigt för människor. För kunder, för samarbetspartners, för potentiella medarbetare och för nuvarande medarbetare. Därför bör du berätta om det.

Vi hjälper gärna till, utifrån olika aspekter.

  • Extern kommunikation. Att berätta om ert hållbarhetsarbete höjer er trovärdighet och skapar förståelse och engagemang hos både nuvarande och potentiella kunder.
  • Intern kommunikation. Ett aktivt hållbarhetsarbete kräver att hela organisationen är med på båten. Vi hjälper till att skapa förståelse och engagemang hos de egna medarbetarna.
  • Employer branding. Fokus på hållbarhetsfrågor är allt viktigare när människor söker nytt jobb. Ett seriöst hållbarhetsarbete kan vara avgöra både vid rekrytering och för att få behålla kompetens.

Grunden i Byns syn på hållbarhetskommunikation är transparens, trovärdighet och verklig nytta. Och vi är övertygade om att den bästa kommunikationen är den som inte bara skildrar hållbarhet, utan är med och driver den.

Här är vår checklista för en bra hållbarhets­kommunikation:

Var relevant

Relevans när det gäller hållbarhet handlar om att berätta om det mest positiva. Vad gör vi som är riktigt bra och inspirerande? Men också om det mest negativa. Var har vi störst potential att bli bättre, och vad gör vi för att bli det? Allt däremellan brukar vara mindre intressant.

Var ärlig

Självklart ljuger vi inte. Men att tala sanning handlar också om att inte vilseleda. Greenwashingens tid är förbi, och dessutom är marknadsföringslagen tydlig med att vilseledning är lika illa som lögn.

Var trovärdig

Inspirerande one-liners i all ära. Kommunikationen ska vara konkret och berätta vad vi gör. Nu och i framtiden.

Var transparent

Våga berätta om det som är mindre bra också. Det är ofta där vi bygger trovärdigheten – genom att vara transparenta med hur vi påverkar vår omvärld, och förstås vad vi gör för att minska den påverkan.

Var tydlig

Vi måste inte redovisa allt i varje enskild annons. Men det vi säger ska gå att bedöma av konsumenten. Det är ett krav från Konsumentverket. Vi undviker också vaga ord som “hållbar”, “miljövänlig” och “grön”.
Låter detta intressant? Vi berättar gärna mer om hur vi tänker och om vad vi eventuellt kan göra för att hjälpa er med kommunikation som driver ert hållbarhetsarbete framåt.



Senaste inläggen

Nyhet

Hallå Sol!

Men se och häpna! Direktimporterad från spanska solkusten (!), med Byns starkaste ben och superskills i webbdesign. Hej och välkommen, Sol Friedner!

2025-02-03
sjofartsverket_byn_reklambyrå

Nyhet

Ny kund: Sjöfartsverket

Till sjöss!
Det är med stor glädje vi kan meddela att Byn efter vunnen upphandling ska få hjälpa Sjöfartsverket med all filmproduktion de närmaste åren. 

2024-09-13
nenne-ouma

Nyhet

Tjena, Nenne!

Se där! Nenne Ouma! Färg- och formqueen, flyttfågel, fridykare (snart). Men framför allt – Byns nya Art Director.

2024-09-12
Bild på ett virrvarr av streck som leder till en glödlampa

Byskola

8 tips för bra hållbarhetskommunikation

Det kan kännas svårt att trampa rätt – men bra hållbarhetskommunikation är en viktig del av omställningen och en stor möjlighet att både inspirera och bygga förtroende. Här delar vår strategiska projektledare Rosanna Nordrup med sig av sina bästa tips.

2024-09-04