Hållbarhetskommunikation enligt Byn
2023-01-02 Byskola
Ditt företags eller din organisations hållbarhetsarbete är viktigt för människor. För kunder, för samarbetspartners, för potentiella medarbetare och för nuvarande medarbetare. Därför bör du berätta om det.
Vi hjälper gärna till, utifrån olika aspekter.
- Extern kommunikation. Att berätta om ert hållbarhetsarbete höjer er trovärdighet och skapar förståelse och engagemang hos både nuvarande och potentiella kunder.
- Intern kommunikation. Ett aktivt hållbarhetsarbete kräver att hela organisationen är med på båten. Vi hjälper till att skapa förståelse och engagemang hos de egna medarbetarna.
- Employer branding. Fokus på hållbarhetsfrågor är allt viktigare när människor söker nytt jobb. Ett seriöst hållbarhetsarbete kan vara avgöra både vid rekrytering och för att få behålla kompetens.
Grunden i Byns syn på hållbarhetskommunikation är transparens, trovärdighet och verklig nytta. Och vi är övertygade om att den bästa kommunikationen är den som inte bara skildrar hållbarhet, utan är med och driver den.
Här är vår checklista för en bra hållbarhetskommunikation:
Var relevant
Relevans när det gäller hållbarhet handlar om att berätta om det mest positiva. Vad gör vi som är riktigt bra och inspirerande? Men också om det mest negativa. Var har vi störst potential att bli bättre, och vad gör vi för att bli det? Allt däremellan brukar vara mindre intressant.
Var ärlig
Självklart ljuger vi inte. Men att tala sanning handlar också om att inte vilseleda. Greenwashingens tid är förbi, och dessutom är marknadsföringslagen tydlig med att vilseledning är lika illa som lögn.
Var trovärdig
Inspirerande one-liners i all ära. Kommunikationen ska vara konkret och berätta vad vi gör. Nu och i framtiden.
Var transparent
Våga berätta om det som är mindre bra också. Det är ofta där vi bygger trovärdigheten – genom att vara transparenta med hur vi påverkar vår omvärld, och förstås vad vi gör för att minska den påverkan.
Var tydlig
Vi måste inte redovisa allt i varje enskild annons. Men det vi säger ska gå att bedöma av konsumenten. Det är ett krav från Konsumentverket. Vi undviker också vaga ord som “hållbar”, “miljövänlig” och “grön”.
Låter detta intressant? Vi berättar gärna mer om hur vi tänker och om vad vi eventuellt kan göra för att hjälpa er med kommunikation som driver ert hållbarhetsarbete framåt.
Senaste inläggen

Byskola
Inspelning: Tips för en lyckad hållbarhetsredovisning enligt CSRD
Byn tillsammans Greenstep tackar alla som deltog i webinaret om hållbarhetsredovisning enligt nya Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). För dig som kanske missade evenemanget eller vill se det igen, har vi glädjen att meddela att hela webinaret finns tillgängligt som en inspelad video.
2023-11-22
Nyhet
Vi har en podcast!
På Byn gillar vi att snacka om kommunikation, och då och då säger vi faktiskt något som även personer utanför kontoret skulle kunna vara intresserade av.
Nu har vi testat att snacka med varsin mikrofon framför ansiktet och resultatet är vår nya podcast: På Byn!

Nyhet
Byn välkomnar Vida – Sveriges största sågverkskoncern
Tillsammans ut i vida världen! Under en tid har Byn samarbetat med den globala träförädlingsföretaget Vida med uppdrag att förtydliga och positionera varumärket och utveckla ny kommunikation.
2023-11-10
Nyhet
HLR-rådet hjärtligt välkomna till Byn
Under hösten har vi på Byn fått den stora glädjen att börja jobba tillsammans med Svenska Rådet för Hjärt-lungräddning (HLR-rådet)
2023-11-09
Nyhet
Till topps! Byn och Svenska Klätterförbundet i nytt samarbete
Byn kritar nävarna och välkomnar Svenska Klätterförbundet som ny uppdragsgivare.
2023-11-03
Nyhet
Webinar: Tips för en lyckad hållbarhetsredovisning enligt CSRD!
Byn tillsammans Greenstep hälsar dig välkommen till ett spännande webinar som kastar ljus på hållbarhetsredovisning enligt den nya Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).
2023-10-24