Hooked Foods väljer Byn
2021-09-09 Nyhet
Den nya generationen mat från havet är 100 procent växtbaserad. Det är livsmedelskometen Hooked Foods övertygelse och budskap. Till sin hjälp för att föra ut budskapet, och sin växtbaserade tonfisk, har de valt Byn.
De alternativa mejerivarorna tar redan stor plats på butikshyllorna. Köttalternativen är på god väg. Nu ska även fiskbranschen utmanas.
Från och med denna vecka finns Toonish, en 100 procent växtbaserad tonfisk, i de flesta större matbutiker i landet och i och med det växlar Hooked Foods upp ordentligt i produktion och marknadsföring.
Som kreativ och strategisk reklambyrå har bolaget valt Byn.
– Vi vill ha en byrå som förstår vad vi erbjuder, men framför allt varför vi gör det vi gör. Och som vågar kommunicera på ett sätt som är lekfullt, insiktsfullt och modigt på samma gång. Vi föll för Byn i samma stund vi träffade dem, säger Hooked Foods vd och grundare Tom Johansson.
– Hooked är en drömkund för oss. Vi brinner för syftesdriven hållbarhetskommunikation, och här får vi dessutom kombinera det med maximal kreativ frihet. Hooked kommer att göra skillnad på riktigt, säger Byns vd Maria Kufver.
Byrån ligger nu, i tätt samarbete med Hooked Foods marknadsteam, bakom en stor kampanj som rullar ut med start vecka 40. Den innehåller reklamfilmer (frontade av artisten Danny Saucedo), influencersamarbeten, digital annonsering och spektakulära utomhusannonser. Själva produkten, Toonish, är självklart i fokus, men minst lika viktig är den syftesdrivna aspekten – insikten om att vi går mot en katastrof om vi inte stoppar utfiskningen av haven.
Kampanjen har fått namnet ”Seafood without the catch”.
– Vi vill visa att vi måste gå över till den nya generationen seafood nu. Mat utan catch, i dubbel bemärkelse. Med Toonish får du den goda fisksmaken, men slipper smaken av bifångst, överfiske och miljögifter, säger Rosanna Nordrup, ansvarig projektledare på Byn.
Hooked Foods bildades 2019. Sedan i vintras finns deras Toonish på utvalda restauranger, och under sommaren har Hookeds ”plant based fish truck” åkt runt landet och i rask takt sålt slut på sina Toonish-wraps. I början på nästa år lanserar de en ny laxprodukt.
Senaste inläggen

Spaning: Var inte rädd för att skrämmas om klimatkrisen
Hur ska man prata om klimatkrisen för att få människor att engagera sig?
En färsk, global undersökning ger till viss del överraskande svar.
2025-03-17
Nyhet
Hallå Sol!
Men se och häpna! Direktimporterad från spanska solkusten (!), med Byns starkaste ben och superskills i webbdesign. Hej och välkommen, Sol Friedner!
2025-02-03
Nyhet
Byn breddar ägandet med tre nya partners
Byn Kommunikationsbyrå i Norrköping känner vind i seglen och breddar nu ägandet genom att ta in tre nya partners.
2025-01-30
Nyhet
Välkomna till Byn – Munters!
Vi kan stolt meddela att Byn har tecknat ett ramavtal med Munters AB, världsledaren inom klimatkontroll för verksamhetskritiska processer.
2024-10-22
Nyhet
Ny kund: Sjöfartsverket
Till sjöss!
Det är med stor glädje vi kan meddela att Byn efter vunnen upphandling ska få hjälpa Sjöfartsverket med all filmproduktion de närmaste åren.

Nyhet
Tjena, Nenne!
Se där! Nenne Ouma! Färg- och formqueen, flyttfågel, fridykare (snart). Men framför allt – Byns nya Art Director.
2024-09-12