Läge att satsa sig ur lågkonjunkturen

2022-10-07 Spaning

Lågkonjunktur – ett självklart skäl att strypa sin marknadsföring? Nejdå. Ett stort antal studier visar att företag som vågar fortsätta med sin marknadsföring även i till synes bistra tider är de som vinner i längden – och det med råge. Särskilt när det gäller det mer långsiktiga varumärkesbyggandet. Här spanar Byns vd Maria Kufver om kommunikation i lågkonjunktur.

 

Det finns många saker att känna sig deppig över när det gäller världsläget. En av dem är lågkonjunkturen – men som företagare är det faktiskt möjligt att du är lite överdrivet orolig för just detta.

Dels för att en lågkonjunktur ofta är kortare än vi föreställer oss. Precis som rådgivaren och författaren Henrik Larsson-Broman skriver på foretagande.se så är det vanligt att tro att en lågkonjunktur pågår i flera år, när snittiden i själva verket är 11 månader, och rekordet de senaste 50 åren är 16 månader.

Men framför allt för att en lågkonjunktur verkligen kan vara ett tillfälle att ta marknadsandelar och bädda för bättre tider. Under lågkonjunkturen på 90-talet gjordes en studie med över 600 företag. Den visade att de som hade satsat på proaktiva säljåtgärder och marknadsföring hade en genomsnittlig tillväxt på 275 procent när konjunkturen vände – och hade vunnit stora marknadsandelar. De som minskade sin satsning på marknadsföring hade bara en tillväxt på 19 procent.

Den kända ekonomiprofessorn Micael Dahlén är en av många som fördjupat sig i hur det är smartast att agera i lågkonjunktur. Utifrån detta har han formulerat åtta budord, varav inte minst det första är intressant: att det är i lågkonjunktur man verkligen ska satsa på att bygga sitt varumärke.

 

1. Gör tvärtom!
Många satsar på försäljning i lågkonjunktur. Dahléns tips är att tänka tvärtom – att istället satsa på den varumärkesbyggande kommunikationen. Köpkraften är låg, så lägg kraften på att bygga varumärke för att kunna skörda i högkonjunkturen.

 

2. Offer eller hjälte?
Förutsättningarna att påverka sitt företag är betydligt bättre än vad många tror. Ge inte upp.

 

3. Tid för förändring
Under en högkonjunktur kan det vara trångt om utrymme att genomföra förändringar. De som tar chansen att genomföra förändringar och satsningar under lågkonjunktur får enligt studier mest utväxling och försprång när konjunkturen vänder.

 

4. Utbilda dina kunder
Under högkonjunktur är det trångt i informationsflödet. Under lågkonjunktur finns det ett stort utrymme att ta plats. Utbilda dina kunder i vad ditt företag står för och erbjuder – chansen är större att de har tid att lyssna.

 

5. Signaleffekten
De som satsar i en lågkonjunktur, och gör det på ett smart sätt, uppfattas som framgångsrika och mer intressanta enligt studier. Motsatsen signalerar dåligt självförtroende.

 

6. Konsten att få lojala kunder
De kunder som vinns under en lågkonjunktur blir lättare lojala kunder, eftersom det är kunder som i regel är mer noggranna med sina investeringar.

 

7. Gör alla nöjdare
Företag som är intensiva med kommunikation har både nöjdare kunder och medarbetare – eftersom de känner sig mer välinformerade. Att minska på kommunikationen signalerar att företaget inte vill satsa på relationen.

 

8. Problem? Ja. Möjlighet? Absolut.
En lågkonjunktur kan erbjuda många möjligheter, som påverkar ditt företags framgång.

 

Maria Kufver


Senaste inläggen

sjofartsverket_byn_reklambyrå

Nyhet

Ny kund: Sjöfartsverket

Till sjöss!
Det är med stor glädje vi kan meddela att Byn efter vunnen upphandling ska få hjälpa Sjöfartsverket med all filmproduktion de närmaste åren. 

2024-09-13
nenne-ouma

Nyhet

Tjena, Nenne!

Se där! Nenne Ouma! Färg- och formqueen, flyttfågel, fridykare (snart). Men framför allt – Byns nya Art Director.

2024-09-12
Bild på ett virrvarr av streck som leder till en glödlampa

Byskola

8 tips för bra hållbarhetskommunikation

Det kan kännas svårt att trampa rätt – men bra hållbarhetskommunikation är en viktig del av omställningen och en stor möjlighet att både inspirera och bygga förtroende. Här delar vår strategiska projektledare Rosanna Nordrup med sig av sina bästa tips.

2024-09-04

Annons

Byn söker Art Director

TJÄNSTEN ÄR TILLSATT.
Byn växer och söker nu ytterligare en Art Director, med planerad anställningsstart i augusti 2024.

2024-05-10

Nyhet

Ny kund: Örebro kommun

Hej slottet, Svampen och Svartån! Efter vunnen upphandling står det klart att Byn under de närmaste åren får äran att hjälpa Örebro kommun med film och rörlig bild.

2024-04-22

Nyhet

Gainomax väljer Byn

Inför en nysatsning i höst har Midsona AB, som bland annat äger varumärket Gainomax, valt Byn som ny byråpartner.

2024-04-11