Läge att satsa sig ur lågkonjunkturen

2022-10-07 Spaning

Lågkonjunktur – ett självklart skäl att strypa sin marknadsföring? Nejdå. Ett stort antal studier visar att företag som vågar fortsätta med sin marknadsföring även i till synes bistra tider är de som vinner i längden – och det med råge. Särskilt när det gäller det mer långsiktiga varumärkesbyggandet. Här spanar Byns vd Maria Kufver om kommunikation i lågkonjunktur.

 

Det finns många saker att känna sig deppig över när det gäller världsläget. En av dem är lågkonjunkturen – men som företagare är det faktiskt möjligt att du är lite överdrivet orolig för just detta.

Dels för att en lågkonjunktur ofta är kortare än vi föreställer oss. Precis som rådgivaren och författaren Henrik Larsson-Broman skriver på foretagande.se så är det vanligt att tro att en lågkonjunktur pågår i flera år, när snittiden i själva verket är 11 månader, och rekordet de senaste 50 åren är 16 månader.

Men framför allt för att en lågkonjunktur verkligen kan vara ett tillfälle att ta marknadsandelar och bädda för bättre tider. Under lågkonjunkturen på 90-talet gjordes en studie med över 600 företag. Den visade att de som hade satsat på proaktiva säljåtgärder och marknadsföring hade en genomsnittlig tillväxt på 275 procent när konjunkturen vände – och hade vunnit stora marknadsandelar. De som minskade sin satsning på marknadsföring hade bara en tillväxt på 19 procent.

Den kända ekonomiprofessorn Micael Dahlén är en av många som fördjupat sig i hur det är smartast att agera i lågkonjunktur. Utifrån detta har han formulerat åtta budord, varav inte minst det första är intressant: att det är i lågkonjunktur man verkligen ska satsa på att bygga sitt varumärke.

 

1. Gör tvärtom!
Många satsar på försäljning i lågkonjunktur. Dahléns tips är att tänka tvärtom – att istället satsa på den varumärkesbyggande kommunikationen. Köpkraften är låg, så lägg kraften på att bygga varumärke för att kunna skörda i högkonjunkturen.

 

2. Offer eller hjälte?
Förutsättningarna att påverka sitt företag är betydligt bättre än vad många tror. Ge inte upp.

 

3. Tid för förändring
Under en högkonjunktur kan det vara trångt om utrymme att genomföra förändringar. De som tar chansen att genomföra förändringar och satsningar under lågkonjunktur får enligt studier mest utväxling och försprång när konjunkturen vänder.

 

4. Utbilda dina kunder
Under högkonjunktur är det trångt i informationsflödet. Under lågkonjunktur finns det ett stort utrymme att ta plats. Utbilda dina kunder i vad ditt företag står för och erbjuder – chansen är större att de har tid att lyssna.

 

5. Signaleffekten
De som satsar i en lågkonjunktur, och gör det på ett smart sätt, uppfattas som framgångsrika och mer intressanta enligt studier. Motsatsen signalerar dåligt självförtroende.

 

6. Konsten att få lojala kunder
De kunder som vinns under en lågkonjunktur blir lättare lojala kunder, eftersom det är kunder som i regel är mer noggranna med sina investeringar.

 

7. Gör alla nöjdare
Företag som är intensiva med kommunikation har både nöjdare kunder och medarbetare – eftersom de känner sig mer välinformerade. Att minska på kommunikationen signalerar att företaget inte vill satsa på relationen.

 

8. Problem? Ja. Möjlighet? Absolut.
En lågkonjunktur kan erbjuda många möjligheter, som påverkar ditt företags framgång.

 

Maria Kufver


Senaste inläggen

Nyhet

Gainomax väljer Byn

Inför en nysatsning i höst har Midsona AB, som bland annat äger varumärket Gainomax, valt Byn som ny byråpartner.

2024-04-11

Nyhet

Hej Felicia!

Jodå. Nu är vi med praktikant igen. Och inte vilken praktikant som helst. 
Möt Felicia Wikhult – en vetgirig smålänning och old school-illustratör med startup-drömmar.

2024-04-03

Nyhet

Hallå Hanif!

Schacknörd, dataspelskonstruktör och satirtecknare. Men framför allt är Hanif Bahari Byns nya webbdesigner och webbutvecklare.

2024-03-20

Byskola

Så pratar du med journalister: 10 tips

Varför ska man aldrig höra av sig till en redaktion efter klockan 15? Är en fräck cowboyhatt nyckeln till journalistens hjärta?
Så här beter du dig för att nå fram till journalister – vi har hela listan!

2024-02-08