Så vässar du ditt content med tre ord.
2022-09-01 ByskolaPitch, Play, Plunge! Känns det bekant? Om inte får du här en enkel guide som hjälper dig att matcha ditt innehåll med mottagarens mobila beteende i olika situationer.
Mobile first börjar bli väl bli lite tjatigt vid det här laget, men hur ofta anpassar du ditt varumärkes content utifrån människors olika mobila beteenden? Kanske inte lika självklart.
Som tur är behöver du (nästan) bara komma ihåg tre ord: Pitch, Play och Plunge. Och – detta är smart – tänket matchar både den klassiska marknadsföringstratten och Metas egna målsättningar för kampanjer.
Hela upplägget, som kommer från Metas massiva bank med kunskap och inspiration, får du här i en skön sensomrig setting.
Pitch, Play & Plunge
Vårt mobila beteende är alltid vertikalt, frekvent och snabbt. Men exakt hur vi konsumerar innehåll och vad som funkar – det varierar stort utifrån vår kontext och vad vi gör för stunden. Så här!
ON-THE-GO: Pitch
Här är mottagaren i rörelse och på väg – till stranden, i hissen ner till hotellobbyn eller hem från första jobbdagen efter semestern.
Som varumärke jobbar du nu framför allt högst upp i tratten och har bäst chans att nå fram med budskap som bygger varumärkesmedvetenhet.
Här passar så kallat snackable content utmärkt. Korta små mumsbitar, till exempel korta filmer, med innehåll där du pitchar dig själv och din story.
LEAN FORWARD: Play
Nu är mottagaren lite mer fokuserad. Typiskt för situationen är att vi väntar på något – kompisen som alltid är lite sen, att lunchmackan ska bli klar eller att tåget för resan söderut ska komma. Andra typiska tillfällen är när vi tar korta pauser, som efter träningen.
För ditt varumärke innebär det en chans att connecta lite djupare och jobba mot övervägande.
Här passar det utmärkt med exempelvis karuseller, stories med dekaler och andra typer av inlägg som skapar nyfikenhet och interaktion.
LEAN BACK: Plunge
Och här då, jo, nu är mottagaren sådär skönt avslappnad och bakåtlutad. I solstolen med en glass eller i loungesoffan lagom till solnedgången.
Nu gäller det att ta vara på mottagarens öppenhet för att dyka ner i meningsfullt content. Här har du som varumärke störst chans att inspirera till handling och jobba längst ner i tratten mot konverteringar.
När vi är bakåtlutade passar fördjupande innehåll som exempelvis längre filmer utmärkt.
Senaste inläggen
Nyhet
Ny kund: Sjöfartsverket
Till sjöss!
Det är med stor glädje vi kan meddela att Byn efter vunnen upphandling ska få hjälpa Sjöfartsverket med all filmproduktion de närmaste åren.
Nyhet
Tjena, Nenne!
Se där! Nenne Ouma! Färg- och formqueen, flyttfågel, fridykare (snart). Men framför allt – Byns nya Art Director.
2024-09-12Byskola
8 tips för bra hållbarhetskommunikation
Det kan kännas svårt att trampa rätt – men bra hållbarhetskommunikation är en viktig del av omställningen och en stor möjlighet att både inspirera och bygga förtroende. Här delar vår strategiska projektledare Rosanna Nordrup med sig av sina bästa tips.
2024-09-04Annons
Byn söker Art Director
TJÄNSTEN ÄR TILLSATT.
Byn växer och söker nu ytterligare en Art Director, med planerad anställningsstart i augusti 2024.
Nyhet
Ny kund: Örebro kommun
Hej slottet, Svampen och Svartån! Efter vunnen upphandling står det klart att Byn under de närmaste åren får äran att hjälpa Örebro kommun med film och rörlig bild.
2024-04-22Nyhet
Gainomax väljer Byn
Inför en nysatsning i höst har Midsona AB, som bland annat äger varumärket Gainomax, valt Byn som ny byråpartner.
2024-04-11