Så vässar du ditt content med tre ord.
2022-09-01 ByskolaPitch, Play, Plunge! Känns det bekant? Om inte får du här en enkel guide som hjälper dig att matcha ditt innehåll med mottagarens mobila beteende i olika situationer.
Mobile first börjar bli väl bli lite tjatigt vid det här laget, men hur ofta anpassar du ditt varumärkes content utifrån människors olika mobila beteenden? Kanske inte lika självklart.
Som tur är behöver du (nästan) bara komma ihåg tre ord: Pitch, Play och Plunge. Och – detta är smart – tänket matchar både den klassiska marknadsföringstratten och Metas egna målsättningar för kampanjer.
Hela upplägget, som kommer från Metas massiva bank med kunskap och inspiration, får du här i en skön sensomrig setting.
Pitch, Play & Plunge
Vårt mobila beteende är alltid vertikalt, frekvent och snabbt. Men exakt hur vi konsumerar innehåll och vad som funkar – det varierar stort utifrån vår kontext och vad vi gör för stunden. Så här!
ON-THE-GO: Pitch
Här är mottagaren i rörelse och på väg – till stranden, i hissen ner till hotellobbyn eller hem från första jobbdagen efter semestern.
Som varumärke jobbar du nu framför allt högst upp i tratten och har bäst chans att nå fram med budskap som bygger varumärkesmedvetenhet.
Här passar så kallat snackable content utmärkt. Korta små mumsbitar, till exempel korta filmer, med innehåll där du pitchar dig själv och din story.
LEAN FORWARD: Play
Nu är mottagaren lite mer fokuserad. Typiskt för situationen är att vi väntar på något – kompisen som alltid är lite sen, att lunchmackan ska bli klar eller att tåget för resan söderut ska komma. Andra typiska tillfällen är när vi tar korta pauser, som efter träningen.
För ditt varumärke innebär det en chans att connecta lite djupare och jobba mot övervägande.
Här passar det utmärkt med exempelvis karuseller, stories med dekaler och andra typer av inlägg som skapar nyfikenhet och interaktion.
LEAN BACK: Plunge
Och här då, jo, nu är mottagaren sådär skönt avslappnad och bakåtlutad. I solstolen med en glass eller i loungesoffan lagom till solnedgången.
Nu gäller det att ta vara på mottagarens öppenhet för att dyka ner i meningsfullt content. Här har du som varumärke störst chans att inspirera till handling och jobba längst ner i tratten mot konverteringar.
När vi är bakåtlutade passar fördjupande innehåll som exempelvis längre filmer utmärkt.
Senaste inläggen
Nyhet
Hallå Hanif!
Schacknörd, dataspelskonstruktör och satirtecknare. Men framför allt är Hanif Bahari Byns nya webbdesigner och webbutvecklare.
2024-03-20Byskola
Bryt mot skrivreglerna – med förnuft!
Våga bryta mot reglerna. Så länge du vet varför du gör det.
Här går vår copywriter Erik Wallsten igenom några av de vanligaste missuppfattningarna om hur man får skriva.
Nyhet
På pallen igen!
Byn fortsätter att prenumerera på pallplatser i tävlingen Årets byrå.
2024-03-07Byskola
Så pratar du med journalister: 10 tips
Varför ska man aldrig höra av sig till en redaktion efter klockan 15? Är en fräck cowboyhatt nyckeln till journalistens hjärta?
Så här beter du dig för att nå fram till journalister – vi har hela listan!
Nyhet
En insamlingskväll för de hemlösa
28 februari tar näringsliv, samhälle och ett gäng fina artister gemensam sats för att bidra till ett tryggare Norrköping för alla, med Byn som en av flera samarbetspartners.
2024-02-06Nyhet
Nominerade (igen)
För femte året i rad har Byn nominerats i tävlingen Årets Byrå.
2024-01-22