Spaning: Generation Alpha

2023-08-29 Spaning

Oavsett om du vill förstå dina framtida kunder eller kommunicera med deras föräldrar behöver du ha koll på kidsen. Här lär Byns planner Victoria Malm dig mer om Alpha – generationen vars inflytande på konsumentbeteenden och köpbeslut sträcker sig långt bortom deras ålder.

 

Största generationen, största inflytandet

Alpha är generationen som kommer efter Generation Z. De är födda 2010 eller senare, och blir som mest tonåringar under 2023. Alpha beräknas bli den största generationen någonsin, med snart två miljarder människor globalt. I Sverige utgör Generation Alpha 14 procent av befolkningen.

Sin ringa ålder till trots har Generation Alpha redan nu en ganska radikal påverkan på konsumentbeteenden och köpbeslut. Inte så överraskande för dig som är förälder kanske. Många kan nog känna igen sig i att den ena principen efter den andra luckras upp i takt med att barnens behov och vilja tar plats i livet. Helt plötsligt står du där med både fiskpinnar och köttbullar på bordet ­– trots att du egentligen är vegetarian. Att barn nuförtiden dessutom börjar känna igen varumärken redan vid tre års ålder gör sitt.

 

Men i rena siffror då, vilken påverkan har Alphakidsen?
Så här ser det ut globalt:

  • 4 av 5 barn i Generation Alpha påverkar familjens konsumtion
  • Barn under 12 år har inflytande över konsumtion till ett värde av 500 miljarder dollar
  • 46% av alla barn under 16 år (USA och UK) har direkt tillgång till ett Amazon Prime konto

Tillgång till oändliga mängder information driver på Generation Alphas inflytande. Två andra trender – och kanske de största – får du här nedan.

 

Deras värld är digital

Gen Alpha är födda in i en digital tillvaro. Sömlöst och självklart rör de sig mellan den fysiska och digitala världen. Tydligen så pass smooth att även förskolebarn kan konsumera helt självständigt. Under ett obevakat ögonblick klickade min egen fyraåriga dotter hem en skaloverall från Tradera. Den kostade 899 kr och var i fel storlek. Hon var jättenöjd. Jag var inte lika glad.

Deras föräldrar är Millennials

Den andra trenden som ger Generation Alpha inflytande handlar om något annat än kidsen själva: deras föräldrar. De tillhör ofta Millennialgenerationen, som är väldigt duktiga på att involvera sina barn i alla möjliga beslut. I allt från mat och dryck till semesterplaner.

I undersökningar om vad som påverkar Millennials inköp till sina barn blir trenden extra tydlig. Rena requests från barnen; vad barnen faktiskt säger att de vill ha är allra viktigast för hela 40%. Jämfört med recensioner (26%), rekommendationer från vänner (29%) och SoMe-annonsering (22%).

Hur är det då i Sverige? Även här har Alphakidsen stort inflytande.

  • 78% har inflytande över vilka kläder som köps till dem.
  • 60% har inflytande över vilka appar de laddar ner.
  • 59% har inflytande över vilken mat de äter.

Med inflytande avses att man bestämmer helt själv, eller tillsammans med förälder.

8-11 år, Sverige, GWI.com

Omtänksamhet högt upp på listan

Det finns forskare som spår att Generation Alpha kommer värdera familjen mer, se upp till vardagshjältar, se hemmajobb som en självklar del av livet, vara mer kreativa och mer motståndskraftiga – tack vare de utmaningar de upplevt. Men exakt vad som kommer prägla den här generationen vet vi såklart inte, delvis eftersom våra värderingar sätts först när vi är 16–24 år, för att därefter hålla sig hyfsat stabila under resten av livet.

Det vi vet är att idag är alla fall att Generation Alpha (och unga i Generation Z) framstår som en omtänksam generation.

  • 61% tycker att det är viktigt att alla behandlas lika.
  • 52% tycker det är viktigt att skydda mot mobbing.
  • 45% tycker det är viktigt att hjälpa andra.
12-15 år, Sverige. GWI.com

Fler förebilder och större möjligheter hos tjejer

När det kommer till framtida arbetsliv ser det ljust ut för tjejerna – majoriteten tycker att de kan jobba med vad de vill. Men för killarna ser desto mörkare ut. Här upplevs de möjliga yrkesvalen vara mycket snävare.

  • 66% av tjejerna tycker att tjejer kan jobba med vad de vill.
  • 25% av killarna tycker att killar kan jobba med vad de vill.
12-15 år, Sverige. GWI.com

Vem påverkar kidsen då? Vad familjen tycker om en är viktigt för 38%, precis lika många som tycker att jämnårigas åsikter är viktiga. Och förebilder, det är avsevärt vanligare att de är personer i ens liv, snarare än kändisar.

  • 29% har förebilder bland personer i deras liv
  • 21% har förebilder som är kända personer
12-15 år, Sverige. GWI.com

Snapchat i topp, TikTok stark tvåa hos tjejer

  • 37% av killarna har Snapchat som favorit. Följt av TikTok (16%) och Discord (15%).
  • 36% av tjejerna har Snapchat som favorit. Följt av TikTok (28%) och Instagram hos (11%).
13-15 år, Sverige. GWI.com

Att ha kul är allra viktigast

Vad gör man då online och på sociala medier? Framför allt gör man väldigt mycket. Speciellt tjejer använder sociala medier till mycket mer olika saker. Men en sak är gemensam. Oavsett om du är åttaåring eller tonåring. Det ska vara kul. Att kolla på memes, humorvideos, virala grejor och leta efter roliga klipp är absolut störst.

Anledningar till att använda sociala medier:

  1. Hitta kul grejor (68%)
  2. Se vad vänner gör (62%)
  3. Prata med familj/vänner (58%)
13-15 år, Sverige. GWI.com

Videos man kollar på:

  1. Humor/memes/virala videos (62%)
  2. Gaming videos (58%)
  3. Musikvideos (57%)
8-15 år, Sverige. GWI.com

Hos de lite yngre (8-11 år) ligger videos med djur på tredjeplatsen. För mig själv, en Millennial som helt klart rör sig lite i Boomer-gränslandet, känns det ändå tryggt att kattklippen inte är helt ute (än).

 

Vill du veta mer om Gen Alpha? Eller X, Y, Z?

Vi hjälper dig gärna att hitta rätt data och insikter för just din målgrupp – hör av dig.

 

Victoria Malm


Senaste inläggen

sjofartsverket_byn_reklambyrå

Nyhet

Ny kund: Sjöfartsverket

Till sjöss!
Det är med stor glädje vi kan meddela att Byn efter vunnen upphandling ska få hjälpa Sjöfartsverket med all filmproduktion de närmaste åren. 

2024-09-13
nenne-ouma

Nyhet

Tjena, Nenne!

Se där! Nenne Ouma! Färg- och formqueen, flyttfågel, fridykare (snart). Men framför allt – Byns nya Art Director.

2024-09-12
Bild på ett virrvarr av streck som leder till en glödlampa

Byskola

8 tips för bra hållbarhetskommunikation

Det kan kännas svårt att trampa rätt – men bra hållbarhetskommunikation är en viktig del av omställningen och en stor möjlighet att både inspirera och bygga förtroende. Här delar vår strategiska projektledare Rosanna Nordrup med sig av sina bästa tips.

2024-09-04

Annons

Byn söker Art Director

TJÄNSTEN ÄR TILLSATT.
Byn växer och söker nu ytterligare en Art Director, med planerad anställningsstart i augusti 2024.

2024-05-10

Nyhet

Ny kund: Örebro kommun

Hej slottet, Svampen och Svartån! Efter vunnen upphandling står det klart att Byn under de närmaste åren får äran att hjälpa Örebro kommun med film och rörlig bild.

2024-04-22

Nyhet

Gainomax väljer Byn

Inför en nysatsning i höst har Midsona AB, som bland annat äger varumärket Gainomax, valt Byn som ny byråpartner.

2024-04-11