Spaning: Klimatengagemanget högst hos Millennials & Generation X
2023-05-12 Spaning
Är det dags för Generation X och Millennials att ta ledningen i klimatfrågan? Hos Generation Z minskar klimatengagemanget, men de tidigare generationerna har både engagemanget och resurserna att göra skillnad.
Generation Z, som består av personer födda mellan 1997 och 2012, verkar ha ett minskande engagemang för klimatet. Det finns olika teorier om varför det är så, men en vanlig uppfattning är att det beror på en känsla av maktlöshet. Många unga människor i denna generation har ännu inte etablerat sig på arbetsmarknaden eller i samhället i stort, och känner därför att de saknar verktyg för att kunna påverka klimatfrågor på ett meningsfullt sätt. Å andra sidan har många äldre generationer, såsom Millennials och Generation X, nu varit på arbetsmarknaden under en längre tid och har en stabilare ekonomi vilket kan ge dem mer möjlighet att påverka.
Millennials har visat sig vara mer medvetna om klimatförändringarnas påverkan på sina egna liv, och hur deras egna handlingar påverkar miljön. Nästan hälften av denna generation önskar att de kunde minska sin påverkan på miljön. Genom insiktsverktyget GWI kan vi se att personer som visar intresse för miljöfrågor och är villiga att betala mer för miljövänliga produkter oftast tillhör Generation X eller Millennials. Dessa personer tenderar också att ha högre inkomster, bo i urbana områden och i något högre grad vara kvinnor.
Vi kan också se att en del av denna målgrupp äger fonder eller aktier, vilket kan tyda på att de är intresserade av investeringar som stöder hållbarhet. Slutligen, visar insiktsverktyget att en överväldigande majoritet av personer i målgruppen tycker att det är viktigt att varumärken stödjer hållbarhetsfrågor. Detta indikerar att miljöfrågor fortsätter att vara en viktig fråga för många konsumenter och att företag som vill stärka sitt varumärke bör ta hänsyn till hållbarhetsaspekterna.
Byn arbetar med målgruppsverktyget GWI för att få fram förstahandsdata kring målgruppers attityder, beteenden och värderingar. Är du nyfiken på att veta mer om vad vi kan få fram om dina målgrupper? Hör av dig!
Senaste inläggen

Spaning: Var inte rädd för att skrämmas om klimatkrisen
Hur ska man prata om klimatkrisen för att få människor att engagera sig?
En färsk, global undersökning ger till viss del överraskande svar.
2025-03-17
Nyhet
Hallå Sol!
Men se och häpna! Direktimporterad från spanska solkusten (!), med Byns starkaste ben och superskills i webbdesign. Hej och välkommen, Sol Friedner!
2025-02-03
Nyhet
Byn breddar ägandet med tre nya partners
Byn Kommunikationsbyrå i Norrköping känner vind i seglen och breddar nu ägandet genom att ta in tre nya partners.
2025-01-30
Nyhet
Välkomna till Byn – Munters!
Vi kan stolt meddela att Byn har tecknat ett ramavtal med Munters AB, världsledaren inom klimatkontroll för verksamhetskritiska processer.
2024-10-22
Nyhet
Ny kund: Sjöfartsverket
Till sjöss!
Det är med stor glädje vi kan meddela att Byn efter vunnen upphandling ska få hjälpa Sjöfartsverket med all filmproduktion de närmaste åren.

Nyhet
Tjena, Nenne!
Se där! Nenne Ouma! Färg- och formqueen, flyttfågel, fridykare (snart). Men framför allt – Byns nya Art Director.
2024-09-12