Spaning: Klimatengagemanget högst hos Millennials & Generation X
2023-05-12 SpaningÄr det dags för Generation X och Millennials att ta ledningen i klimatfrågan? Hos Generation Z minskar klimatengagemanget, men de tidigare generationerna har både engagemanget och resurserna att göra skillnad.
Generation Z, som består av personer födda mellan 1997 och 2012, verkar ha ett minskande engagemang för klimatet. Det finns olika teorier om varför det är så, men en vanlig uppfattning är att det beror på en känsla av maktlöshet. Många unga människor i denna generation har ännu inte etablerat sig på arbetsmarknaden eller i samhället i stort, och känner därför att de saknar verktyg för att kunna påverka klimatfrågor på ett meningsfullt sätt. Å andra sidan har många äldre generationer, såsom Millennials och Generation X, nu varit på arbetsmarknaden under en längre tid och har en stabilare ekonomi vilket kan ge dem mer möjlighet att påverka.
Millennials har visat sig vara mer medvetna om klimatförändringarnas påverkan på sina egna liv, och hur deras egna handlingar påverkar miljön. Nästan hälften av denna generation önskar att de kunde minska sin påverkan på miljön. Genom insiktsverktyget GWI kan vi se att personer som visar intresse för miljöfrågor och är villiga att betala mer för miljövänliga produkter oftast tillhör Generation X eller Millennials. Dessa personer tenderar också att ha högre inkomster, bo i urbana områden och i något högre grad vara kvinnor.
Vi kan också se att en del av denna målgrupp äger fonder eller aktier, vilket kan tyda på att de är intresserade av investeringar som stöder hållbarhet. Slutligen, visar insiktsverktyget att en överväldigande majoritet av personer i målgruppen tycker att det är viktigt att varumärken stödjer hållbarhetsfrågor. Detta indikerar att miljöfrågor fortsätter att vara en viktig fråga för många konsumenter och att företag som vill stärka sitt varumärke bör ta hänsyn till hållbarhetsaspekterna.
Byn arbetar med målgruppsverktyget GWI för att få fram förstahandsdata kring målgruppers attityder, beteenden och värderingar. Är du nyfiken på att veta mer om vad vi kan få fram om dina målgrupper? Hör av dig!
Senaste inläggen
Nyhet
Välkomna till Byn – Munters!
Vi kan stolt meddela att Byn har tecknat ett ramavtal med Munters AB, världsledaren inom klimatkontroll för verksamhetskritiska processer.
2024-10-22Nyhet
Ny kund: Sjöfartsverket
Till sjöss!
Det är med stor glädje vi kan meddela att Byn efter vunnen upphandling ska få hjälpa Sjöfartsverket med all filmproduktion de närmaste åren.
Nyhet
Tjena, Nenne!
Se där! Nenne Ouma! Färg- och formqueen, flyttfågel, fridykare (snart). Men framför allt – Byns nya Art Director.
2024-09-12Byskola
8 tips för bra hållbarhetskommunikation
Det kan kännas svårt att trampa rätt – men bra hållbarhetskommunikation är en viktig del av omställningen och en stor möjlighet att både inspirera och bygga förtroende. Här delar vår strategiska projektledare Rosanna Nordrup med sig av sina bästa tips.
2024-09-04Annons
Byn söker Art Director
TJÄNSTEN ÄR TILLSATT.
Byn växer och söker nu ytterligare en Art Director, med planerad anställningsstart i augusti 2024.
Nyhet
Ny kund: Örebro kommun
Hej slottet, Svampen och Svartån! Efter vunnen upphandling står det klart att Byn under de närmaste åren får äran att hjälpa Örebro kommun med film och rörlig bild.
2024-04-22