Spaning: Klimat­engagemanget högst hos Millennials & Generation X

2023-05-12 Spaning

Är det dags för Generation X och Millennials att ta ledningen i klimatfrågan? Hos Generation Z minskar klimatengagemanget, men de tidigare generationerna har både engagemanget och resurserna att göra skillnad.

 

Generation Z, som består av personer födda mellan 1997 och 2012, verkar ha ett minskande engagemang för klimatet. Det finns olika teorier om varför det är så, men en vanlig uppfattning är att det beror på en känsla av maktlöshet. Många unga människor i denna generation har ännu inte etablerat sig på arbetsmarknaden eller i samhället i stort, och känner därför att de saknar verktyg för att kunna påverka klimatfrågor på ett meningsfullt sätt. Å andra sidan har många äldre generationer, såsom Millennials och Generation X, nu varit på arbetsmarknaden under en längre tid och har en stabilare ekonomi vilket kan ge dem mer möjlighet att påverka.

Millennials har visat sig vara mer medvetna om klimatförändringarnas påverkan på sina egna liv, och hur deras egna handlingar påverkar miljön. Nästan hälften av denna generation önskar att de kunde minska sin påverkan på miljön. Genom insiktsverktyget GWI kan vi se att personer som visar intresse för miljöfrågor och är villiga att betala mer för miljövänliga produkter oftast tillhör Generation X eller Millennials. Dessa personer tenderar också att ha högre inkomster, bo i urbana områden och i något högre grad vara kvinnor.

Vi kan också se att en del av denna målgrupp äger fonder eller aktier, vilket kan tyda på att de är intresserade av investeringar som stöder hållbarhet. Slutligen, visar insiktsverktyget att en överväldigande majoritet av personer i målgruppen tycker att det är viktigt att varumärken stödjer hållbarhetsfrågor. Detta indikerar att miljöfrågor fortsätter att vara en viktig fråga för många konsumenter och att företag som vill stärka sitt varumärke bör ta hänsyn till hållbarhetsaspekterna.

Byn arbetar med målgruppsverktyget GWI för att få fram förstahandsdata kring målgruppers attityder, beteenden och värderingar. Är du nyfiken på att veta mer om vad vi kan få fram om dina målgrupper? Hör av dig!

Rosanna Nordrup


Senaste inläggen

Nyhet

Gainomax väljer Byn

Inför en nysatsning i höst har Midsona AB, som bland annat äger varumärket Gainomax, valt Byn som ny byråpartner.

2024-04-11

Nyhet

Hej Felicia!

Jodå. Nu är vi med praktikant igen. Och inte vilken praktikant som helst. 
Möt Felicia Wikhult – en vetgirig smålänning och old school-illustratör med startup-drömmar.

2024-04-03

Nyhet

Hallå Hanif!

Schacknörd, dataspelskonstruktör och satirtecknare. Men framför allt är Hanif Bahari Byns nya webbdesigner och webbutvecklare.

2024-03-20

Byskola

Så pratar du med journalister: 10 tips

Varför ska man aldrig höra av sig till en redaktion efter klockan 15? Är en fräck cowboyhatt nyckeln till journalistens hjärta?
Så här beter du dig för att nå fram till journalister – vi har hela listan!

2024-02-08