Trendspaning: Instagram utan likes?
2020-04-28 Spaning
Vad händer med Instagram när valutan försvinner? Sanna, digital strateg på Byn trendspanar.
Instagram slopar likes
Sommaren 2019 kom nyheten att Instagram testar att dölja likes. Bakgrunden: man vill att användarna ska bli mer autentiska och skapa content de älskar, snarare än att utgå från vad som gör dem framgångsrika.I höstas började den nya versionen rullas ut i Sverige. Kortfattat, för dig som ännu inte fått uppdateringen: man kommer se sina egna likes, men inte andras.
Minskat engagemang gör det svårare för influencers att ta betalt
Likes är ett flockbeteende. Om tusen personer gillar en bild, är chansen större att du också kommer att göra det, än om det bara finns någon enstaka like. När du inte längre kan se andras likes kommer likebeteendet sannolikt förändras. Och om engagemanget minskar kan influencers inte längre påvisa att deras följare är engagerade och heller inte ta betalt.
När vi samordnar influencersamarbeten för våra kunder rekommenderar vi alltid att mäta framgången i engagemang. Det är KPI:n som visar hur rätt vi hittat i målgruppen. Räckvidd säger väldigt lite om vilket impact vi har då följare kan prata andra språk än det som kommuniceras, ligga kvar från gamla tävlingar och på grund av algoritmer kanske inte ens nås av vårt innehåll.
Vem ska driva underhållningen?
Om influencers inte kan tjäna pengar på närvaron, varför ska de då fortsätta skapa innehåll till en plattform som någon annan (Facebook) tjänar pengar på? Om influencers inte vill vara på plattformen, vem ska då stå för underhållningen? Och driva trafik till plattformen?
Företag väljer andra vägar än tredjepartssamarbeten
Jag vill fortfarande tro att Facebook existerar på användarens villkor. Mer troligt är att de tröttnat på att influencers tjänar ofantliga summor på samarbeten som sker på en plattform de tillhandahåller – gratis. Facebook vill istället att företag ska köpa utrymme i flödet och lägga sina annonsbudgetar direkt hos dem. Resultatet kan bli att många företag istället väljer att satsa på egna kanaler. Microinfluencers kommer med stor sannolikhet få det kämpigt då de inte längre kan sälja på den engagemangsvaluta som tidigare gett dem legitimitet. Jag tror vi kommer se ett Instagram som blir mer likt Snapchat, ett Facebook som tjänar mer pengar, men kanske också användare som mår lite bättre.
Senaste inläggen

Nyhet
Hej Claudio!
Film, form, frisyr. Det är med stor glädje vi presenterar Claudio Diez – ny motion designer på Byn!
2025-04-10
Spaning
Spaning: Var inte rädd för att skrämmas om klimatkrisen
Hur ska man prata om klimatkrisen för att få människor att engagera sig?
En färsk, global undersökning ger till viss del överraskande svar.
2025-03-17
Nyhet
Hallå Sol!
Men se och häpna! Direktimporterad från spanska solkusten (!), med Byns starkaste ben och superskills i webbdesign. Hej och välkommen, Sol Friedner!
2025-02-03
Nyhet
Byn breddar ägandet med tre nya partners
Byn Kommunikationsbyrå i Norrköping känner vind i seglen och breddar nu ägandet genom att ta in tre nya partners.
2025-01-30
Nyhet
Välkomna till Byn – Munters!
Vi kan stolt meddela att Byn har tecknat ett ramavtal med Munters AB, världsledaren inom klimatkontroll för verksamhetskritiska processer.
2024-10-22
Nyhet
Ny kund: Sjöfartsverket
Till sjöss!
Det är med stor glädje vi kan meddela att Byn efter vunnen upphandling ska få hjälpa Sjöfartsverket med all filmproduktion de närmaste åren.