Trendspaning: Instagram utan likes?
2020-04-28 Spaning
Vad händer med Instagram när valutan försvinner? Sanna, digital strateg på Byn trendspanar.
Instagram slopar likes
Sommaren 2019 kom nyheten att Instagram testar att dölja likes. Bakgrunden: man vill att användarna ska bli mer autentiska och skapa content de älskar, snarare än att utgå från vad som gör dem framgångsrika.I höstas började den nya versionen rullas ut i Sverige. Kortfattat, för dig som ännu inte fått uppdateringen: man kommer se sina egna likes, men inte andras.
Minskat engagemang gör det svårare för influencers att ta betalt
Likes är ett flockbeteende. Om tusen personer gillar en bild, är chansen större att du också kommer att göra det, än om det bara finns någon enstaka like. När du inte längre kan se andras likes kommer likebeteendet sannolikt förändras. Och om engagemanget minskar kan influencers inte längre påvisa att deras följare är engagerade och heller inte ta betalt.
När vi samordnar influencersamarbeten för våra kunder rekommenderar vi alltid att mäta framgången i engagemang. Det är KPI:n som visar hur rätt vi hittat i målgruppen. Räckvidd säger väldigt lite om vilket impact vi har då följare kan prata andra språk än det som kommuniceras, ligga kvar från gamla tävlingar och på grund av algoritmer kanske inte ens nås av vårt innehåll.
Vem ska driva underhållningen?
Om influencers inte kan tjäna pengar på närvaron, varför ska de då fortsätta skapa innehåll till en plattform som någon annan (Facebook) tjänar pengar på? Om influencers inte vill vara på plattformen, vem ska då stå för underhållningen? Och driva trafik till plattformen?
Företag väljer andra vägar än tredjepartssamarbeten
Jag vill fortfarande tro att Facebook existerar på användarens villkor. Mer troligt är att de tröttnat på att influencers tjänar ofantliga summor på samarbeten som sker på en plattform de tillhandahåller – gratis. Facebook vill istället att företag ska köpa utrymme i flödet och lägga sina annonsbudgetar direkt hos dem. Resultatet kan bli att många företag istället väljer att satsa på egna kanaler. Microinfluencers kommer med stor sannolikhet få det kämpigt då de inte längre kan sälja på den engagemangsvaluta som tidigare gett dem legitimitet. Jag tror vi kommer se ett Instagram som blir mer likt Snapchat, ett Facebook som tjänar mer pengar, men kanske också användare som mår lite bättre.
Senaste inläggen

Spaning
Spaning: Generation Alpha
Oavsett om du vill förstå dina framtida kunder eller kommunicera med deras föräldrar behöver du ha koll på kidsen. Här lär Byns planner Victoria Malm dig mer om Alpha – generationen vars inflytande på konsumentbeteenden och köpbeslut sträcker sig långt bortom deras ålder.
2023-08-29
Nyhet
EU:s Green Claims – ett steg i kampen mot greenwashing
I EU:s Green Claims-direktiv krävs transparens och verifierbarhet i kampen mot vilseledande miljöpåståenden och miljömärkningar.
2023-06-29
Nyhet
”Ibland är vi för rädda för att prata om förändringar”
Ny rapport visar att storbolagen är redo för omställning till det hållbara samhället. Vi pratade med rapportförfattaren.
2023-06-20
Nyhet
Tack för praktikanttiden, Smilla och Ellen!
Tiden går fort när man har kul. Nu är det redan dags att säga tack och hej till vårens praktikantduo.
2023-05-19
Spaning
Spaning: Klimatengagemanget högst hos Millennials & Generation X
Är det dags för Generation X och Millennials att ta ledningen i klimatfrågan?
2023-05-12
Spaning
Spaning: Keep being woke, or go broke
Hållbarhet och inkludering leder fortsatt till lönsamhet.
2023-04-25