Trendspaning: Instagram utan likes?

2020-04-28 Spaning

Vad händer med Instagram när valutan försvinner? Sanna, digital strateg på Byn trendspanar.

Instagram slopar likes

Sommaren 2019 kom nyheten att Instagram testar att dölja likes. Bakgrunden: man vill att användarna ska bli mer autentiska och skapa content de älskar, snarare än att utgå från vad som gör dem framgångsrika.I höstas började den nya versionen rullas ut i Sverige. Kortfattat, för dig som ännu inte fått uppdateringen: man kommer se sina egna likes, men inte andras.

Minskat engagemang gör det svårare för influencers att ta betalt

Likes är ett flockbeteende. Om tusen personer gillar en bild, är chansen större att du också kommer att göra det, än om det bara finns någon enstaka like. När du inte längre kan se andras likes kommer likebeteendet sannolikt förändras. Och om engagemanget minskar kan influencers inte längre påvisa att deras följare är engagerade och heller inte ta betalt.

När vi samordnar influencersamarbeten för våra kunder rekommenderar vi alltid att mäta framgången i engagemang. Det är KPI:n som visar hur rätt vi hittat i målgruppen. Räckvidd säger väldigt lite om vilket impact vi har då följare kan prata andra språk än det som kommuniceras, ligga kvar från gamla tävlingar och på grund av algoritmer kanske inte ens nås av vårt innehåll.

Vem ska driva underhållningen?

Om influencers inte kan tjäna pengar på närvaron, varför ska de då fortsätta skapa innehåll till en plattform som någon annan (Facebook) tjänar pengar på? Om influencers inte vill vara på plattformen, vem ska då stå för underhållningen? Och driva trafik till plattformen?

Företag väljer andra vägar än tredjepartssamarbeten

Jag vill fortfarande tro att Facebook existerar på användarens villkor. Mer troligt är att de tröttnat på att influencers tjänar ofantliga summor på samarbeten som sker på en plattform de tillhandahåller – gratis. Facebook vill istället att företag ska köpa utrymme i flödet och lägga sina annonsbudgetar direkt hos dem. Resultatet kan bli att många företag istället väljer att satsa på egna kanaler. Microinfluencers kommer med stor sannolikhet få det kämpigt då de inte längre kan sälja på den engagemangsvaluta som tidigare gett dem legitimitet. Jag tror vi kommer se ett Instagram som blir mer likt Snapchat, ett Facebook som tjänar mer pengar, men kanske också användare som mår lite bättre.



Senaste inläggen

sjofartsverket_byn_reklambyrå

Nyhet

Ny kund: Sjöfartsverket

Till sjöss!
Det är med stor glädje vi kan meddela att Byn efter vunnen upphandling ska få hjälpa Sjöfartsverket med all filmproduktion de närmaste åren. 

2024-09-13
nenne-ouma

Nyhet

Tjena, Nenne!

Se där! Nenne Ouma! Färg- och formqueen, flyttfågel, fridykare (snart). Men framför allt – Byns nya Art Director.

2024-09-12
Bild på ett virrvarr av streck som leder till en glödlampa

Byskola

8 tips för bra hållbarhetskommunikation

Det kan kännas svårt att trampa rätt – men bra hållbarhetskommunikation är en viktig del av omställningen och en stor möjlighet att både inspirera och bygga förtroende. Här delar vår strategiska projektledare Rosanna Nordrup med sig av sina bästa tips.

2024-09-04

Annons

Byn söker Art Director

TJÄNSTEN ÄR TILLSATT.
Byn växer och söker nu ytterligare en Art Director, med planerad anställningsstart i augusti 2024.

2024-05-10

Nyhet

Ny kund: Örebro kommun

Hej slottet, Svampen och Svartån! Efter vunnen upphandling står det klart att Byn under de närmaste åren får äran att hjälpa Örebro kommun med film och rörlig bild.

2024-04-22