Trendspaning: Instagram utan likes?
2020-04-28 Spaning
Vad händer med Instagram när valutan försvinner? Sanna, digital strateg på Byn trendspanar.
Instagram slopar likes
Sommaren 2019 kom nyheten att Instagram testar att dölja likes. Bakgrunden: man vill att användarna ska bli mer autentiska och skapa content de älskar, snarare än att utgå från vad som gör dem framgångsrika.I höstas började den nya versionen rullas ut i Sverige. Kortfattat, för dig som ännu inte fått uppdateringen: man kommer se sina egna likes, men inte andras.
Minskat engagemang gör det svårare för influencers att ta betalt
Likes är ett flockbeteende. Om tusen personer gillar en bild, är chansen större att du också kommer att göra det, än om det bara finns någon enstaka like. När du inte längre kan se andras likes kommer likebeteendet sannolikt förändras. Och om engagemanget minskar kan influencers inte längre påvisa att deras följare är engagerade och heller inte ta betalt.
När vi samordnar influencersamarbeten för våra kunder rekommenderar vi alltid att mäta framgången i engagemang. Det är KPI:n som visar hur rätt vi hittat i målgruppen. Räckvidd säger väldigt lite om vilket impact vi har då följare kan prata andra språk än det som kommuniceras, ligga kvar från gamla tävlingar och på grund av algoritmer kanske inte ens nås av vårt innehåll.
Vem ska driva underhållningen?
Om influencers inte kan tjäna pengar på närvaron, varför ska de då fortsätta skapa innehåll till en plattform som någon annan (Facebook) tjänar pengar på? Om influencers inte vill vara på plattformen, vem ska då stå för underhållningen? Och driva trafik till plattformen?
Företag väljer andra vägar än tredjepartssamarbeten
Jag vill fortfarande tro att Facebook existerar på användarens villkor. Mer troligt är att de tröttnat på att influencers tjänar ofantliga summor på samarbeten som sker på en plattform de tillhandahåller – gratis. Facebook vill istället att företag ska köpa utrymme i flödet och lägga sina annonsbudgetar direkt hos dem. Resultatet kan bli att många företag istället väljer att satsa på egna kanaler. Microinfluencers kommer med stor sannolikhet få det kämpigt då de inte längre kan sälja på den engagemangsvaluta som tidigare gett dem legitimitet. Jag tror vi kommer se ett Instagram som blir mer likt Snapchat, ett Facebook som tjänar mer pengar, men kanske också användare som mår lite bättre.
Senaste inläggen

Byskola
Inspelning: Tips för en lyckad hållbarhetsredovisning enligt CSRD
Byn tillsammans Greenstep tackar alla som deltog i webinaret om hållbarhetsredovisning enligt nya Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). För dig som kanske missade evenemanget eller vill se det igen, har vi glädjen att meddela att hela webinaret finns tillgängligt som en inspelad video.
2023-11-22
Nyhet
Vi har en podcast!
På Byn gillar vi att snacka om kommunikation, och då och då säger vi faktiskt något som även personer utanför kontoret skulle kunna vara intresserade av.
Nu har vi testat att snacka med varsin mikrofon framför ansiktet och resultatet är vår nya podcast: På Byn!

Nyhet
Byn välkomnar Vida – Sveriges största sågverkskoncern
Tillsammans ut i vida världen! Under en tid har Byn samarbetat med den globala träförädlingsföretaget Vida med uppdrag att förtydliga och positionera varumärket och utveckla ny kommunikation.
2023-11-10
Nyhet
HLR-rådet hjärtligt välkomna till Byn
Under hösten har vi på Byn fått den stora glädjen att börja jobba tillsammans med Svenska Rådet för Hjärt-lungräddning (HLR-rådet)
2023-11-09
Nyhet
Till topps! Byn och Svenska Klätterförbundet i nytt samarbete
Byn kritar nävarna och välkomnar Svenska Klätterförbundet som ny uppdragsgivare.
2023-11-03
Nyhet
Webinar: Tips för en lyckad hållbarhetsredovisning enligt CSRD!
Byn tillsammans Greenstep hälsar dig välkommen till ett spännande webinar som kastar ljus på hållbarhetsredovisning enligt den nya Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).
2023-10-24