Trendspaning: This is the sound of framtidens medium

By 14 juni, 2021Spaningar

Ljud är ett av våra äldsta medier, men också ett av dem som just nu växer starkast. Vår produktionsledare och ljudnörd Amanda Svensson går igenom ljudmediets möjligheter nu och i framtiden.

Ljudmediet är på uppgång! Vi ser allt större intresse hos individen, bland annat har podcastlyssnandet ökat lavinartat med hela 260 procent sedan 2016 (Acast).

Ljudmediet upplevs framförallt:

  • Lättillgängligt
  • Intimt
  • Inkluderade
  • Skapa associationer och igenkänning hos lyssnaren

Vi ser hur kioskvältare som Clubhouse tagit marknaden med storm. Nu kommer jättar som Facebook, Spotify och Twitter med sina egna ljudbaserade utmanare. Ikea släpper för första gången någonsin en 100 procent ljudbaserad version av sin möbelkatalog.

Några trender inom ljudbranschen lyser starkare än andra:

  • Det blir allt vanligare med reklam i podcast, och mer reklam än tidigare
  • Varumärken väljer att jobba med kända röster
  • Det är inne att sända live (livepoddar, showcast etc)
  • Hybridproduktioner: deltagare sitter på olika platser och sänder live tillsammans

Annonsering

Som annonsör finns nu möjlighet att vinna mark genom att våga vara adaptiv. Affärsmodellen och kreativiteten kring annonsering är fortfarande relativt öppen. Som annonsör har du möjlighet att nyttja de fördelar som audio faktiskt ger, och dessutom höras och nå ut i rätt forum och i mer nischade sådana. Utmaningen ligger i att skapa en bra ljudidentitet, samt handplocka podcasts att annonsera genom – att hitta podcastkreatörer som är ansiktet utåt för ditt varumärke. Det skapar stora mjuka värden.

Demokrati inom poddvärlden

Podden är ett demokratiskt medium där alla har möjlighet att höras. Med relativt enkla medel kan vem som helst skapa och producera en podcast. Alla ska kunna podda, och alla ska kunna lyssna på podd oavsett ekonomiska förutsättningar. Det öppnar upp för att:

  • Fler berättelser och typer av innehåll får möjlighet att växa fram.
  • En mängd olika röster från världens alla hörn får höras och nå ut.
  • Fortsatt lyssnartillväxt när lyssnare får konsumera podd på det sätt de själva önskar.
  • Växande möjligheter för varumärken att nå dedikerade fans i en intim miljö.

5 spaningar de kommande 5 åren

De flesta tecken visar att ljudmediet kommer att fortsätta växa de närmaste åren. Här är fem troliga utvecklingar de närmsta fem åren:

  • Den digitala annonsaffären kommer fördubblas inom 5 år
  • Fortsatt tillväxt för i synnerhet podcastsegmentet
  • 30 procent av intäkterna kommer genereras från betalväggar
  • Den digitala utvecklingen inspirerar nya aktörer men gynnar stora bolag
  • Tillgänglighet blir A och O för framtidens kreatörer och innehållsskapare

Ljudarkitektur

Ljudarkitektur blir en allt mer naturlig del i platsmarknadsföringen. Vi ser trender där stadsutvecklare utformar städer efter ljudbilden. Skadligt buller minskar, och bilvarumärken tävlar om att få fram den tystaste bilen. Att utveckla stadens ljudmiljö tillför ett estetiskt och kreativt värde.

Här är några exempel på hur ljud kan komma att främjas i stadsbyggnad:

  • Plantering av träd i stadsparker som lockar en viss typ av fåglar
  • Främja gatumusik – skapa torg med musikalisk akustik
  • Implementera ljudkonst, till exempel vindspel
  • Stadsdelar anpassade för kultur och nattliv

Det finns stora möjligheter att göra underverk med ljud!