8 tips för bra hållbarhetskommunikation

2024-09-04 Byskola

Att berätta om sitt hållbarhetsarbete på ett ärligt och effektivt sätt är allt viktigare för att skapa trovärdighet. I takt med att nya EU-direktiv implementeras i lagar blir det dessutom avgörande rent juridiskt. 

Det kan kännas svårt att trampa rätt – men bra hållbarhetskommunikation är en viktig del av omställningen och en stor möjlighet att både inspirera och bygga förtroende. Här delar vår strategiska projektledare Rosanna Nordrup med sig av sina bästa tips.

1. Välj relevanta frågor

Fokusera på de hållbarhetsaspekter som verkligen är relevanta för din verksamhet och dina produkter. Att göra breda och oprecisa påståenden om att vara “grön” eller “miljövänlig” kan skada din trovärdighet. Identifiera de specifika områden där ni faktiskt kan göra en positiv skillnad. Till exempel, om din produkt minskar vattenförbrukningen, fokusera på detta snarare än att göra generella uttalanden om miljövänlighet.

2. Underbyggda påståenden

Alla miljöpåståenden måste vara korrekta, relevanta och verifierbara. Ha konkreta bevis och data som stödjer era påståenden. Om ni säger att er produkt minskar koldioxidutsläppen, visa upp mätdata som stödjer detta påstående. Undvik överdrifter eller vilseledande information som kan betraktas som greenwashing, vilket kan skada ert rykte långsiktigt.

3. Var tydlig och överdriv inte

Kommunicera klart och tydligt hur stora fördelar era hållbarhetsinitiativ har på er totala verksamhet. Undvik vaga eller luddiga formuleringar som “bra för miljön”. Kvantifiera hållbarhetsfördelarna så långt möjligt och överdriv inte effekterna. Ge en balanserad bild av både fördelar och eventuella begränsningar. Använd bilder som stämmer överens med innehållet. Om ni exempelvis använder bilder på gröna blad, se till att de har en direkt koppling till era påståenden om miljöprestanda.

4. Använd erkända certifieringar och märkningar

Om ni hänvisar till certifieringar eller miljömärkningar, se till att dessa är vedertagna och respekterade samt att ni uppfyller kraven för att använda dem. Undvik egna, oprecisa “miljömärkningar”. Att använda erkända certifieringar som Svanen, KRAV eller Fairtrade kan stärka trovärdigheten och visa att ni uppfyller höga standarder.

5. Ge kontext och pålitliga jämförelser

För att undvika att luras med relativa påståenden, ge alltid relevant kontext. Om ni jämför med andra produkter, se till att jämförelsen är rättvis, relevant och baserad på samma kriterier. Till exempel, om ni säger att er produkt är mer energieffektiv än en konkurrents, visa upp jämförande tester som bekräftar detta.

6. Engagera och utbilda ledning och medarbetare

Se till att hela organisationen förstår vikten av sann hållbarhetskommunikation. Engagera ledningen och utbilda alla som är inblandade i marknadsföring och kommunikation om riskerna med greenwashing. Intern utbildning kan hjälpa medarbetarna att förstå och effektivt kommunicera företagets hållbarhetsinsatser.

7. Var transparent

Dölj inte relevant information och var öppen med eventuella begränsningar. Ni behöver inte vara perfekta, men visa på en god ambition och vad ni gör för att förbättra er. Transparens skapar förtroende. Om ni har områden som fortfarande behöver förbättras, erkänn detta och berätta om era planer för att adressera dessa problem. Se också till att följa upp, gör inte planer som ni inte planerar att fullfölja.

8. Hållbarhetsredovisa

Komplettera er marknadsföring med regelbundna och utförliga hållbarhetsredovisningar enligt vedertagna standarder, som Global Reporting Initiative (GRI) eller CSRD. En öppen och transparent redovisning motverkar misstankar om greenwashing och kan dessutom ge intressant och underbyggt innehåll för kommunikation i andra kanaler. Dessa redovisningar kan också användas för att visa på kontinuerliga förbättringar och uppnådda mål över tid. Vill du få mer bra tips om hur du hållbarhetsredovisar enligt CSRD och hur du kan använda innehållet i din kommunikation så kolla in det inspelade webinaret Tips för en lyckad hållbarhetsredovisning enligt CSRD.

Genom att följa de här tipsen kan ni skapa en hållbarhetskommunikation som är både effektiv och trovärdig. Transparens och ärlighet i hållbarhetskommunikation är nyckeln till att undvika greenwashing och bygga långsiktigt förtroende.

Lyssna gärna även på vårt podd På Byn och avsnittet “Konsten att prata hållbarhet“.

 

Rosanna Nordrup


Senaste inläggen

sjofartsverket_byn_reklambyrå

Nyhet

Ny kund: Sjöfartsverket

Till sjöss!
Det är med stor glädje vi kan meddela att Byn efter vunnen upphandling ska få hjälpa Sjöfartsverket med all filmproduktion de närmaste åren. 

2024-09-13
nenne-ouma

Nyhet

Tjena, Nenne!

Se där! Nenne Ouma! Färg- och formqueen, flyttfågel, fridykare (snart). Men framför allt – Byns nya Art Director.

2024-09-12
Bild på ett virrvarr av streck som leder till en glödlampa

Byskola

8 tips för bra hållbarhetskommunikation

Det kan kännas svårt att trampa rätt – men bra hållbarhetskommunikation är en viktig del av omställningen och en stor möjlighet att både inspirera och bygga förtroende. Här delar vår strategiska projektledare Rosanna Nordrup med sig av sina bästa tips.

2024-09-04

Annons

Byn söker Art Director

TJÄNSTEN ÄR TILLSATT.
Byn växer och söker nu ytterligare en Art Director, med planerad anställningsstart i augusti 2024.

2024-05-10

Nyhet

Ny kund: Örebro kommun

Hej slottet, Svampen och Svartån! Efter vunnen upphandling står det klart att Byn under de närmaste åren får äran att hjälpa Örebro kommun med film och rörlig bild.

2024-04-22

Nyhet

Gainomax väljer Byn

Inför en nysatsning i höst har Midsona AB, som bland annat äger varumärket Gainomax, valt Byn som ny byråpartner.

2024-04-11