Vi tror på det vi gör

Koncept för Länsförsäkring Kronoberg

Byns uppdrag

Idé

Koncept

Produktion

Strategi

Projektledare
Maria Kufver

Kunderna i centrum för Länsförsäkring Kronoberg

Vad driver Sveriges äldsta kundägda bolag? Länsförsäkring Kronoberg ville förstärka och förtydliga sitt varumärke, och resultatet blev en omfattande budskapsplattform och en bred återbäringskampanj med kunderna i centrum.

Varför finns Länsförsäkring Kronoberg?

Det var en av många frågor vi ställde oss när vi fick uppdraget att jobba med en varumärkesförflyttning för bolaget.

Vi började med att bjuda in till tre rejäla workshops där vi tillsammans med medarbetare på alla nivåer och från alla avdelningar gick igenom ett stort antal grundläggande frågor. För vem finns Länsförsäkring Kronoberg? Hur uppfattas ni av andra? Vad är Länsförsäkring Kronoberg? Vad skulle ni vilja vara?

Vi fick många bra svar. Med dessa som grund, ihop med en färsk varumärkesundersökning, satte vi sedan ihop en ny budskapsplattform med specifika budskap för företagets alla grenar: bank, försäkring, pension, hållbarhetsarbete, kundägdhet med mera.

Företagets huvudbudskap formulerades i två korta meningar:

Vi tror på det vi gör. Och dom vi gör det för.

Äldre man med kratta

Vi tror på att ge tillbaka

Utifrån budskapsplattformen gick vi vidare i en bred återbäringskampanj. Där fick mottagarna möta en rad autentiska kunder och ägare – barnfamiljer, pensionärer, småföretagare, lantbrukare med mera. En brokig samling kronobergare med en sak gemensam: de kunde alla räkna med att få tillbaka pengar till hösten.

Tillsammans stod de bakom det specifika återbäringsbudskapet, en variant på varumärket:

Vi tror på att ge tillbaka.

Återbäringskampanjen inleddes bland annat med enkla digitala filmer med autentiska kunder i olika skeden i livet som kändes igen från stortavlor, printannonser och digitala annonser.

Inspirerande film

Juvelen i kampanjkronan blev den film vi gjorde tillsammans med Lavette Film. Även där lät vi kronobergare i olika skeden i livet visa vad de tror på. Filmen gick på bio och i sociala medier och byggde stark stolthet även bland Länsförsäkring Kronobergs medarbetare.

Vi gjorde också radioreklam på samma tema, och en rad annonser kopplade till olika delar av bolagets breda erbjudande.