Stadens hjärta

Lansering av Yllefabriken

Byns uppdrag:
Idé och koncept
Design
Produktion

Agda marknadsföringspris
Årets marknadsförare 2016

Projektledare
Ulrika Bäckström

Lysande lansering av Yllefabriken

Som en del i lanseringen av det spännande fastighetsprojektet Yllefabriken har Byn tillsammans med inWhite Ljusmiljö tagit fram ljusinstallationen “Stadens hjärta” för Norrköping Light Festival. Genom att använda själva fastigheten som kommunikationskanal blev Yllefabriken ett omtalat och uppskattat besöksmål redan i projekteringsfasen.

Yllefabriken: Nytt liv i stadens hjärta

Yllefabriken är ett unikt fastighetsprojekt mitt i Norrköpings hjärta. Här omvandlas den anrika industrifastigheten vid Gamlebro till bostäder, kontor och ett attraktivt besöksmål. Målet är att projektet Yllefabriken ska vara en förebild inom hållbar fastighetsomvandling och skapa unika mervärden för både invånare och besökare.

Yllefabriken närbild på upplyst fönster
Yllefabriken upplysta fönster

Pulserande ljus visade framtiden i fabriken

Ljusinstallationen ”Stadens hjärta” utspelade sig i den gamla Yllefabriken vid Gamlebro, en plats som fångats i brytningen mellan tom väntan och ny mening. Under två mörka vintermånader gav ljusinstallationen de förbipasserande i Strömparken intrycket av att gamla fabriken redan hade fyllts med liv. Och precis som förr, då fabrikernas jämna rytm fick Yllefabriken att leva, gav det pulserande ljuset nu nytt liv och identitet till den slumrande fabriken. Genom installationen förmedlades visionen om Yllefabrikens framtid, då de tomma lokalerna ska fyllas med energin från de nya invånarna.

Strålande genomslag

Under Norrköping Light Festival fascinerades tusentals Norrköpingsbor och tillresta av den pulserande ljusinstallationen Stadens hjärta. Bara under den årliga nyårspromenaden sågs ljusinstallationen av omkring 40 000 personer. Projektet fick dessutom stort utrymme både traditionell och sociala medier; bland annat prydde Stadens hjärta förstasidan på NT i samband med ljusfestivalens invigning. Och på Instagram delades bilder av installationen flitigt. Med Stadens hjärta vann Byn dessutom kategorin Kampanj under Agdagalan 2016, vilket gav oss titeln Årets marknadsförare i Östergötland.