Trendspaning: Datadriven marknadsföring
2020-06-01 Spaning
Rosanna Nordrup, projektledare och digital strateg har identifierat tre digitala trender som vi ska fortsätta ha ett öga på framöver. Den första handlar om datadriven marknadsföring.
Målgruppsanalysen blir allt mer detaljerad
Vi har aldrig haft bättre möjligheter att verkligen lära känna våra målgrupper, förstå deras drivkrafter och anpassa våra budskap och erbjudanden efter dem. Det är lätt att utgå ifrån gissningar och förutfattade meningar – men verkligt framgångsrik marknadsföring bygger på kännedom om mottagaren av budskapet. Ett bra exempel är hudvårdsföretaget Olay Skin Care som använde data från Google och YouTube för att lära känna sin målgrupp bättre. Vad tror du att de var intresserade av? Jo, amerikansk fotboll och skräckfilm. Stod det högst upp bland dina spontana gissningar? Inte mina. Med denna insikt skapade Olay den framgångsrika reklamkampanjen “Killer Skin” med skådespelaren och skräckfilmslegendaren Sarah Michelle Gellar som frontfigur. Det blev en reklamfilm med både humor och skräckfilmsreferenser som visades på Super Bowl 2019.
Anpassat innehåll
Vi fortsätter att anpassa innehållet efter målgruppen, eller snarare individens beteenden och intressen. En anpassad videoannons får 3 gånger så mycket uppmärksamhet som en generell videoannons. Ett exempel är Abreva, en salva mot munsår, som gjorde 119 versioner av sin reklam med anpassad copy beroende på vad YouTube-användaren tittade på för videor. Allt för att budskapet skulle kännas relevant för mottagaren just där och då.
Automatisering och AI
2020 verkar också bli året då även mindre företag anammar bland annat chatrobotar och produktrekommendationer med hjälp av AI. Du kan exempelvis få klädrekommendationer utifrån din kroppsform och uppfattning om tidigare köpa varor, använda fotosök för att hitta passande accessoarer, prata med AI-kundtjänst för att få hjälp även efter kontorstider. Möjligheterna är många, och vi står verkligen bara i början av utvecklingen. En intressant fråga att ställa sig är hur Corona-krisen och våra allt mer digitala liv kan komma att skynda på eller förändra den här utvecklingen.
Här hittar du Del 2: Röstsök och Del 3: User Generated Content i Rosannas spaning om digitala trender.
Senaste inläggen

Spaning: Var inte rädd för att skrämmas om klimatkrisen
Hur ska man prata om klimatkrisen för att få människor att engagera sig?
En färsk, global undersökning ger till viss del överraskande svar.
2025-03-17
Nyhet
Hallå Sol!
Men se och häpna! Direktimporterad från spanska solkusten (!), med Byns starkaste ben och superskills i webbdesign. Hej och välkommen, Sol Friedner!
2025-02-03
Nyhet
Byn breddar ägandet med tre nya partners
Byn Kommunikationsbyrå i Norrköping känner vind i seglen och breddar nu ägandet genom att ta in tre nya partners.
2025-01-30
Nyhet
Välkomna till Byn – Munters!
Vi kan stolt meddela att Byn har tecknat ett ramavtal med Munters AB, världsledaren inom klimatkontroll för verksamhetskritiska processer.
2024-10-22
Nyhet
Ny kund: Sjöfartsverket
Till sjöss!
Det är med stor glädje vi kan meddela att Byn efter vunnen upphandling ska få hjälpa Sjöfartsverket med all filmproduktion de närmaste åren.

Nyhet
Tjena, Nenne!
Se där! Nenne Ouma! Färg- och formqueen, flyttfågel, fridykare (snart). Men framför allt – Byns nya Art Director.
2024-09-12