Trendspaning: Datadriven marknadsföring
2020-06-01 Spaning
Rosanna Nordrup, projektledare och digital strateg har identifierat tre digitala trender som vi ska fortsätta ha ett öga på framöver. Den första handlar om datadriven marknadsföring.
Målgruppsanalysen blir allt mer detaljerad
Vi har aldrig haft bättre möjligheter att verkligen lära känna våra målgrupper, förstå deras drivkrafter och anpassa våra budskap och erbjudanden efter dem. Det är lätt att utgå ifrån gissningar och förutfattade meningar – men verkligt framgångsrik marknadsföring bygger på kännedom om mottagaren av budskapet. Ett bra exempel är hudvårdsföretaget Olay Skin Care som använde data från Google och YouTube för att lära känna sin målgrupp bättre. Vad tror du att de var intresserade av? Jo, amerikansk fotboll och skräckfilm. Stod det högst upp bland dina spontana gissningar? Inte mina. Med denna insikt skapade Olay den framgångsrika reklamkampanjen “Killer Skin” med skådespelaren och skräckfilmslegendaren Sarah Michelle Gellar som frontfigur. Det blev en reklamfilm med både humor och skräckfilmsreferenser som visades på Super Bowl 2019.
Anpassat innehåll
Vi fortsätter att anpassa innehållet efter målgruppen, eller snarare individens beteenden och intressen. En anpassad videoannons får 3 gånger så mycket uppmärksamhet som en generell videoannons. Ett exempel är Abreva, en salva mot munsår, som gjorde 119 versioner av sin reklam med anpassad copy beroende på vad YouTube-användaren tittade på för videor. Allt för att budskapet skulle kännas relevant för mottagaren just där och då.
Automatisering och AI
2020 verkar också bli året då även mindre företag anammar bland annat chatrobotar och produktrekommendationer med hjälp av AI. Du kan exempelvis få klädrekommendationer utifrån din kroppsform och uppfattning om tidigare köpa varor, använda fotosök för att hitta passande accessoarer, prata med AI-kundtjänst för att få hjälp även efter kontorstider. Möjligheterna är många, och vi står verkligen bara i början av utvecklingen. En intressant fråga att ställa sig är hur Corona-krisen och våra allt mer digitala liv kan komma att skynda på eller förändra den här utvecklingen.
Här hittar du Del 2: Röstsök och Del 3: User Generated Content i Rosannas spaning om digitala trender.
Senaste inläggen

Byskola
Inspelning: Tips för en lyckad hållbarhetsredovisning enligt CSRD
Byn tillsammans Greenstep tackar alla som deltog i webinaret om hållbarhetsredovisning enligt nya Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). För dig som kanske missade evenemanget eller vill se det igen, har vi glädjen att meddela att hela webinaret finns tillgängligt som en inspelad video.
2023-11-22
Nyhet
Vi har en podcast!
På Byn gillar vi att snacka om kommunikation, och då och då säger vi faktiskt något som även personer utanför kontoret skulle kunna vara intresserade av.
Nu har vi testat att snacka med varsin mikrofon framför ansiktet och resultatet är vår nya podcast: På Byn!

Nyhet
Byn välkomnar Vida – Sveriges största sågverkskoncern
Tillsammans ut i vida världen! Under en tid har Byn samarbetat med den globala träförädlingsföretaget Vida med uppdrag att förtydliga och positionera varumärket och utveckla ny kommunikation.
2023-11-10
Nyhet
HLR-rådet hjärtligt välkomna till Byn
Under hösten har vi på Byn fått den stora glädjen att börja jobba tillsammans med Svenska Rådet för Hjärt-lungräddning (HLR-rådet)
2023-11-09
Nyhet
Till topps! Byn och Svenska Klätterförbundet i nytt samarbete
Byn kritar nävarna och välkomnar Svenska Klätterförbundet som ny uppdragsgivare.
2023-11-03
Nyhet
Webinar: Tips för en lyckad hållbarhetsredovisning enligt CSRD!
Byn tillsammans Greenstep hälsar dig välkommen till ett spännande webinar som kastar ljus på hållbarhetsredovisning enligt den nya Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).
2023-10-24