Trendspaning: User Generated Content
2019-09-01 SpaningByns digitala strateg Rosanna fortsätter sin spaning på digitala trender. Sista delen handlar om User Generated Content, det vill säga användargenererat innehåll, och varför vi bör jobba mer med det.
User Generated Content är inte direkt en nyhet, men vi kan se hur fler och fler använder sig av innehåll som skapats av kunder i sin marknadsföring. Resultaten förklarar varför. Annonser som baseras på user-generated content har 4 gånger högre CTR jämfört med vanliga annonser. Undersökningar har visat att webbsidor med innehåll skapat av användare fick en ökning på 20% i återkommande besökare. Dessa sidor noterade att den spenderade tiden på sidan ökade med 90%. Det var alltså antagligen mer intressant och roligt att ta del av det användargenererade innehållet än det som fanns tidigare.
Friluftskedjan Outnorth jobbar exemplariskt med detta. Sedan förra året har de tagit till vara på det stora engagemang som finns i outdoor-communityn genom att använda kundernas egna bilder som marknadsföring i sina kanaler. Målet har varit att öka både besök och konvertering. Resultatet är makalöst. De fick en 10 gånger högre engagement rate i sociala kanaler. 94% lägre kostnad per interaktion (kommentarer, reaktioner, delningar) och en ökning på 90% i genomsnittligt ordervärde. Ett riktigt skolboksexempel på hur User Generated Content kan användas som en del i marknadsföringsstrategin.
Här hittar du Del 1: Datadriven marknadsföring och Del 2: Röstsök i Rosannas spaning om digitala trender.
Senaste inläggen
Nyhet
Ny kund: Sjöfartsverket
Till sjöss!
Det är med stor glädje vi kan meddela att Byn efter vunnen upphandling ska få hjälpa Sjöfartsverket med all filmproduktion de närmaste åren.
Nyhet
Tjena, Nenne!
Se där! Nenne Ouma! Färg- och formqueen, flyttfågel, fridykare (snart). Men framför allt – Byns nya Art Director.
2024-09-12Byskola
8 tips för bra hållbarhetskommunikation
Det kan kännas svårt att trampa rätt – men bra hållbarhetskommunikation är en viktig del av omställningen och en stor möjlighet att både inspirera och bygga förtroende. Här delar vår strategiska projektledare Rosanna Nordrup med sig av sina bästa tips.
2024-09-04Annons
Byn söker Art Director
TJÄNSTEN ÄR TILLSATT.
Byn växer och söker nu ytterligare en Art Director, med planerad anställningsstart i augusti 2024.
Nyhet
Ny kund: Örebro kommun
Hej slottet, Svampen och Svartån! Efter vunnen upphandling står det klart att Byn under de närmaste åren får äran att hjälpa Örebro kommun med film och rörlig bild.
2024-04-22Nyhet
Gainomax väljer Byn
Inför en nysatsning i höst har Midsona AB, som bland annat äger varumärket Gainomax, valt Byn som ny byråpartner.
2024-04-11