Nordiska Textilakademin logotyp broderad på tyg

Modet att förändra världen

Branding för Nordiska Textilakademin

Byns uppdrag

Budskapsplattform

Grafisk profil

Målgruppssegmentering

Varumärkesplattform

Visuell identitet

Projektledare
Ulrika Bäckström

Modet att förändra världen.

Textil- och modeindustrin står inför en avgörande omställning. För att klara den behövs människor som har kompetensen och modet att förändra världen. Välkommen till Nordiska Textilakademin.

Nordiska Textilakademin designförslag
Nordiska Textilakademin broschyr mockup

Mitt i textilstaden Borås bedriver Nordiska Textilakademin yrkeshögskola, utbildar yrkesverksamma och skräddarsyr utbildningar för företag. Här får människor som vill utvecklas inom textil och mode kompetensen de behöver för att kunna bidra till en livskraftig och långsiktig bransch.

För Nordiska Textilakademin har Byn jobbat med hela varumärket – från syfte och vision till visuell identitet. Resultatet blev en gedigen varumärkesplattform där storytelling är en självklar del av strategin.

Nordiska Textilakademins nya identitet är dynamisk, modig och innovativ. Långsiktighet och cirkuläritet genomsyrar alla delar. Den bygger på ett kreativt kunnande och ett gediget hantverk – utan att tappa textilstadens historiska rötter.

Nordiska Textilakademin billboard mockup
Nordiska Textilakademin banner mockup

De nya budskapen har ett starkt fokus på att möta utmaningar och visa på möjligheter – för både människor och branschen. Tillsammans bidrar de till den större berättelsen, narrativet, om hur Nordiska Textilakademin ger människor kraft att forma framtiden.

 

Nordiska Textilakademin mode logotyp och stickning i närbild
Nordiska Textilakademin mockup på iphone

I den nya identiteten får symbolen ta den plats den förtjänar. Vi fyller den med färg, bild och rörligt material. I bildspråket fångar vi spännande detaljer i texturer och visar tekniker ur ett nytt perspektiv.

Nordiska Textilakademin visitkort

I berättelsen om framtidens textilbransch behövs modet som förändrar världen. Vad behöver dina kunder? I vilken story kan ditt varumärke vara en betydelsefull aktör? Vi hjälper dig gärna med strategi och storytelling.

 


Fler Case