
Vi står bakom lösningarna
Employer branding för Sopra Steria
Byns uppdrag
Idé
Koncept
Produktion
Strategi
En attraktiv arbetsgivare
Sopra Steria är en global IT-koncern där Byns uppdrag varit att lyfta bolaget som innovationspartner gentemot uppdragsgivare inom näringsliv och offentlig verksamhet – men också som arbetsgivare.
Byns tidigare kampanjer för IT-Konsultjätten Sopra Steria har Byn har fått mycket stor uppmärksamhet och är omtyckta av medarbetarna internt på bolaget.
Inför 2019 års varumärkesarbete ville man fortsätta bygga på den tydliga idén med frågeställningar och textgrafik, men addera “något nytt”. Och precis som tidigare skulle kommunikationen göra två jobb: attrahera nya kunder inom utvalda branscher, men också locka nya medarbetare.


Idéprocessen
I Byns idéprocess uppstår mängder av idéer, möjliga som omöjliga att genomföra. Allt kokas sedan ihop till några spår och varianter som känns rimliga att jobba vidare med. I detta fall landade vi i ett visuelt spår med olika kameravinklar och pusselbitar visar hur komplex en bra digitaliseringslösning kan vara. Och bakom allt finns Sopra Sterias duktiga medarbetare.
I en ruffig, industriell miljö startar kameran i ett mellanläge mellan Sopra Steria och kundens värld. Kameran rör sig sedan så att fragmenten av kundens verklighet i rummet sammanfogas till en helhet. I bild visas frågeställningarna som kunden står inför och sedan ändras kameravinkeln så att bilden återigen delas upp för att visa hur Sopra Steria står bakom lösningarna.



Och så här blev resultatet
Totalt sett gjorde vi åtta filmer med fyra olika teman som gick på repeat under hösten 2019. Både rörligt och stillbild togs fram för att kunna ta konceptet vidare till andra medier, som i den här kampanjen bland annat innebar rörliga banners och mässmaterial.