Musikvideo för Hooked Foods

Kampanjkoncept för Toonish Skagen, Mayo och Curry

Byns uppdrag

Copy
Film
Idé
Koncept
Produktion

Projektledare:

Tobias Nilsson

Rosanna Nordrup

No Catch!

Del två i historien om Toonish – Hooked Foods växtbaserade tonfisk – var lanseringen av tre nya, ännu godare röror: Toonish Skagen, Toonish Curry och Toonish Mayo. Vi valde att göra det med en musikvideo.

I lanseringen av Toonish Tomat, Toonish Chili och Toonish Vitlök ägnade vi mycket uppmärksamhet åt Hookeds syfte – att verka mot bifångst, överfiske och miljögifter för att rädda de marina ekosystemen. 

När vi skulle lansera uppföljarna, de mer krämiga rörorna Skagen, Curry och Mayo, valde vi att behålla grunden men ändra uttrycken och vad vi betonade.

Efter strategi- och målgruppsarbete landade vi i att denna gång trycka än mer på smaken och ätupplevelsen. Situationen för fisken och haven är grunden i Hookeds affärsidé, men revolutionen blir inte av om vi inte övertygar människor om att smaken och konsistensen är på plats. Taste is king! 

Vi ville denna gång tydligt visa att det är kul, inspirerande, trendigt och gott att äta växtbaserat. Men utan att tappa det grundläggande syftet bakom Hookeds existens.

Lösningen blev att göra en musikvideo. I grunden skapade vi en berättelse om en hajs, bläckfisks och hummers oro för att bli friterade, deras möte med de tre frälsarna Toonish Skagen, Toonish Curry och Toonish Mayo och hur de i resan fram mot den festliga refrängen övertygas om att det faktiskt inte finns någon catch. I dubbel bemärkelse.

Det var viktigt att musiken kändes svängig och i tiden. Vi bad därför ett av våra favoritband, Maj Monet, att sätta ljud på berättelsen.

Visuellt lät vi det hela utspelas på ett matbord, där en trio sköna karaktärer fick äta Toonish-rörorna i form av olika inspirerande rätter, medan mötet mellan smakerna och havsdjuren skedde bland tallrikarna och glasen.

För att förverkliga detta tog vi hjälp av ytterligare en favoritpartner, produktionsbolaget Framebrains, som med hjälp av greenscreen-teknik skapade illusionen av små figurer som dansade bland wraps, bakade potatisar och andra läckerheter.

Videon har spridits på Youtube och i sociala medier, samt i nerklippt form gått som reklam i strömningstjänster. I skrivande stund har “No catch” drygt 310 000 visningar på Youtube. 

I och med detta gjorde också Hooked Foods debut på Spotify under artistnamnet Bob The Fish.

Filmen har också resulterat i en rad gifar, och det visuella manéret har bildat grund för annonser både digitalt och i print.